Identifikace a vzdělávání nadaných dětí v mateřské škole
Identification and education of gifted children in kindergarten
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189789Identifikátory
SIS: 259053
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nadání, nadané dítě, identifikace, vzdělávání, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
giftedness, gifted child, identification, education, kindergartenBakalářská práce se zabývá problematikou identifikace nadaného dítěte v mateřské škole a pedagogickými postupy, které jsou využívány učitelem při následné práci s nadaným dítětem. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem vyučující mateřských škol přispívají k rozvoji nadaných dětí a plnému využití jejich potenciálu. Teoretická část práce v úvodu věnuje pozornost obecnému seznámení se s nadáním, dále se zabývá charakteristikou nadaných dětí a jejich následnou identifikací. V závěru jsou uvedeny legislativní dokumenty spojené se vzděláváním nadaných dětí, na ně navazující možnosti rozvoje a vzdělávání v prostředí mateřské školy a náležitosti práce pedagoga s nadanými dětmi. Empirická část práce analyzuje projevy potencionálního nadání u dětí v mateřské škole a cílí na zjištění pedagogických metod uplatňovaných při práci s nadanými dětmi. Výzkum byl zpracován smíšeným přístupem, konkrétně pomocí sekvenčního kombinování (schéma QUAL-quan), který využíval design případové studie a dotazníkového šetření. Hlavní případy tvoří dvě učitelky mateřských škol, které se v průběhu své profese setkaly s nadaným dítětem a měly možnost ho rozvíjet a vzdělávat. Sběr dat byl v rámci kvalitativní části výzkumu uskutečněn metodou polostrukturovaného rozhovoru s učitelkami nadaných dětí. Pro analýzu dat z...
The bachelor thesis focuses on the issue of identification of a gifted child in kindergarten and pedagogical procedures used by the teacher in subsequent work with a gifted child. The aim of the thesis is to find out how kindergarten teachers contribute to the development of gifted children and the full use of their potential. The theoretical part of the thesis in the introduction pays attention to the general introduction to giftedness, then it deals with the characteristics of gifted children and their subsequent identification. In the conclusion, the legislative documents related to the education of gifted children are presented, followed by the possibilities of development and education in the kindergarten environment and the essentials of the teacher's work with gifted children. The empirical part of the thesis analyses the manifestations of potential giftedness in children in kindergarten and aims to identify the pedagogical methods applied when working with gifted children. The research was conducted using a mixed-methods approach, specifically a sequential combining design (QUAL-quan scheme) that employed a case study design and a questionnaire survey. The main cases consist of two kindergarten teachers who, in the course of their profession, have encountered and had the opportunity to...