Česká autorsky tkaná tapiserie 60. let 20. století
Czech autorship woven tapestry of the 1960s
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/18979/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18979Identifiers
Study Information System: 68811
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Kybalová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
29. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Počátek 60. let znamenal v dějinách oboru tapiserie v českém prostředí i evropském měřítku otevření nové kapitoly vývoje spojené s energickým nástupem autorského přístupu k realizaci, dispozici podmiňující následný razantní vpád autorsky tkané tapiserie na scénu výtvarného umění. Předpoklady obou těchto aspektů byly položeny vývojem předchozího desetiletí, v němž se v opozici vůči konvencím a technologické rutině tvorby gobelínových dílen a s tvůrčí potřebou nejzazší autenticity výtvarné výpovědi začala utvářet forma autorsky tkané tapiserie jako nové polohy tkaného vyjádření nekomparativního s dílenskou produkcí v intenzitě autorova sdělení, charakteru výtvarného pojetí i inspiračních východisek. I přes vyjadřovací regeneraci dílenské tvorby přehodnocením materiálových a technologických kvalit, rozpoutaná konfrontace obou tvůrčích přístupů vyplynula v nevyhnutelný rozkol mezi dílenským přepisem malířsky koncipovaného kartonu podřízeného funkcí, vyjadřovací i významovou strukturou investorskému požadavku a autorskou, v určité rovině vždy experimentální tvorbou, odpoutanou od svazujících předpisů tradice, řídící se pouze imaginací tvůrce a možnostmi textilní hmoty jako nenahraditelného vyjadřovacího prostředku. I tato kontroverze mezi dílenským a autorským způsobem realizace tapiserií, polemika mezi jejich...
The beginning of the 1960s was marked in the history of tapestry discipline in European scene by forceful entry of artists-creators realizations, the condition of consequent breaking of this artist-creator tapestry, so-called the new tapestry or the art fabric (in English-speaking countries), to the contemporary artistic life. Preconditions of both of these aspects were lined up by a development of a previous decade, a period when in oposition to stereotypes, conventions and a routine technique of tapestry making in gobelin manufactories and with demands of (on) the ultimate autenticity of artistic communication, opened to begin forming a way of authorship execution, a personal participation of artist in the entire creative process, as a kind of the art weaving incomparable to value of studio's realizations by intensity and mode of artist's message, its artistic language and its sources of inspiration. Althought (Even if) the production of gobelin manufactories was renewed by a revaluation of materials and technological qualities, awakened confrontation of these controversy creative approachs to the weaving eventuated to the inevitable divission between manufactory tapestries woven in the traditional reproductive way according to painted cartoons - designs requisite in line of subject, technology of...