Syntéza po syntéze: české kinetické umění 60. let a pozdější tvůrčí postupy jeho protagoniostů
Post-synthesis synthesis: Czech kinetic art of the 60's and the following creative techniques of its protagonists
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/18984/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18984Identifikátory
SIS: 68814
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havránek, Vít
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
29. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce analyzuje situaci na ceské (resp. ceskoslovenské) výtvarné scéne sedmdesátých a osmdesátých let 20. století v souvislosti s vývojem kinetismu. Pokouší se odpovedet na otázku, zda a jak se zde kinetismus - jako syntéza výtvarného umení, architektury, divadla, filmu a hudby, ale i vedy a techniky - prosazoval po zániku stejnojmenné skupiny. Práce je strukturována do trí základních celku. Po uvedení do problému pokusem o pojmové a casové vymezení kinetismu sleduje první celek pocátecní, spíše ojedinelé pokusy o zachycení pohybu ve výtvarném umení první poloviny 20. století. Více prostoru je v jeho rámci venováno dílu Zdenka Pešánka. Druhý celek je strucným náhledem do svetového kinetismu v dobe jeho rozmachu, tedy v padesátých až sedmdesátých letech formou komparace a odkazu. Paralelne s hnutím na Západe sleduje dve konkrétní uskupení kinetistu ve Východním bloku - moskevskou skupinu [Dviženije / Pohyb] a pražskou Syntézu. Tretí, klícový celek se soustredí na nekolik osobností v Cechách sedmdesátých a osmdesátých let, které svým prístupem k uchopení tématu zároven reprezentují ruzné typy kinetismu - luminodynamismus a luminodynamický environment, kinetická díla ciste mechanická a dadaistická, variabilní struktury vznikající (a zanikající) participací diváka. Soucástí tretího celku je také kapitola o...
The study analyses situation on Czech, formerly Czechoslovak, art scene during 70's and 80's of the twentieth century in context of the progress of kinetism. It addresses the question whether and how the kinetism as a synthesis of visual arts, architecture, theater, film and music but also science and technology has been promoted after the demise of the group of the same name. The study is divided into the three basic parts. After introducing the problem by attempt to delimit the kinetism on conceptual and temporal basis the first part follows the initial, rather sporadic, attempts of capturing the motion in the visual arts in a period of the first half of twentieth century. The substantial focus of this part is on the work of Zdenek Pesanek. The second part provides a brief insight by comparison and references into the aggradizement period of international kinetism that occurred in the 50s and through to 70s. In parallel with movement in the West it follows two particular groupments of kinetists in the Eastern block - the Muscovite group called Dvizhenie and the Prague's group Synthesis. The last, essential part of the study concentrates on several Czech personalities from 70s and 80s whose approaches of handling the topic represent various types of kinetism - luminodynamism and luminodynamic environment,...