dc.creator | Daniel, Ondřej | |
dc.date.accessioned | 2024-06-19T09:01:04Z | |
dc.date.available | 2024-06-19T09:01:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-80-7476-285-7 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189860 | |
dc.language | Čeština | cs |
dc.publisher | Togga agency s.r.o. | cs |
dc.title | Mládež, hudba a třída v postsocialismu | cs |
dc.type | habilitační práce | cs_CZ |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-21 | |
dc.contributor.referee | Franc, Martin | |
dc.contributor.referee | Holubec, Stanislav | |
dc.contributor.referee | Opekar, Aleš | |
thesis.degree.discipline | Světové dějiny a obecné dějiny | cs |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs |
uk.author.affiliation | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav světových dějin | cs |
uk.habilitation-board.chairman | Županič, Jan | |
uk.habilitation-board.member | Vaněk, Miroslav | |
uk.habilitation-board.member | Kajanová, Yvetta | |
uk.habilitation-board.member | Mervart, Jan | |
uk.habilitation-board.member | Kulminski, Robert | |
uk.abstract.cs | Cílem této práce je prozkoumat různé roviny vztahů mezi hudbou, mládeží a třídou. Chronologický záběr práce je charakterizován obdobím s velkou otevřeností vůči různým společenským tématům a ustavováním významů podstatných pro širší období postsocialistické změny. Na počátku zkoumaného období se různí aktéři v rámci socialistického státu snažili zajistit kontrolovaný prostor pro rockovou a alternativní hudbu, zejména prostřednictvím mládežnických organizací. Na jeho konci došlo k výrazné diverzifikaci hudebních aktivit související i s postupným rozšiřováním internetu. Hlavní výzkumnou otázkou jsou v této práci různé roviny vztahu a průsečíky tří sledovaných kategorií, hudby, mládeže a třídy: Jakými způsoby mohlo docházet k formování třídy jako společenské kategorie u mládeže v kontextu postsocialistické změny a hudební produkce, recepce a diseminace? Dílčí výzkumné otázky se pak vztahují k prostoru, procesní změně a modelovým rolím: kde, jak a na základě jakých modelů k tomuto formování docházelo? Práce se rozvíjí ve třech studovaných rovinách, nejdříve na úrovni místa, posléze na úrovni historického procesu a nakonec v podobě typizované kolektivní biografie postavy. Každá z těchto rovin je rozpracována do dílčích částí, přičemž z hlediska historické práce možná nejlépe zachytitelné optice procesu bude věnován největší prostor. Proto je postupně rozpracována s ohledem na hudební subjekt, celek, médium a artefakt. | cs |