Využití metod zážitkové pedagogiky ve vzdělávání dospělých
Use of methods of experience learning in adult education
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/18987/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18987Identifikátory
SIS: 68581
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Neusarová, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
26. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Pojem zážitková pedagogika je v posledních letech často používán v souvislosti s jejím využitím ve vzdělávání a jako určitý protipól frontálnímu stylu výuky. Předmětem této práce je zkoumání metod zážitkové pedagogiky a jejich využití pro pedagogickou a andragogickou praxi. Práce pojednává o vývoji této metody jak u nás, tak ve světě, což je důležité pro pochopení kontextu, v jakém je metoda v Česku používána a rozvíjena. Klíčové je vnitřní dělení metody dle způsobu a míry, s jakou je pracováno s přenosem, tzv. transferem zážitku do zkušenosti účastníka. Práce s přenosem zkušenosti se ve vzdělávací praxi značně liší. V předložené práci je poukázáno na možnosti, jak lze z metod těžit, na způsob, jakým lze metody aplikovat, ale také na limity a rizika aplikace metod v praxi. Svým zaměřením práce poukazuje na teoretický rámec zážitkového učení s ohledem na jeho praktické využití.
In recent years, the term experiential pedagogy has been quite often used in connection with the educational practice as a counterpart to frontal teaching. The main aim of this thesis is to explore experiential pedagogy methods and their application in pedagogic and andragogic profession. This paper deals with evolution of this method in our country as well as globally, which is vital for comprehension of the way in which the method is applied and developed in the Czech Republic. Crucial is the inner division of the method according to the way and the extent to which the experience transfers into participant's own life experience. The work with experience transfer differs significantly within the scope of educational profession. This paper points out possible advantages of the methods, the ways to use them but also the limits and risks of their real- life application. The character of this thesis is mostly that of the theoretical scope of experiential teaching with regard to its practical use.