Dobré mravy ve vztazích podnikatele
Good morals in business relations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189898Identifikátory
SIS: 240593
Kolekce
- Kvalifikační práce [13935]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černá, Stanislava
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo a právní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra obchodního práva
Datum obhajoby
13. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dobré mravy, zásady poctivého obchodního styku, podnikatel, úrok z prodleníKlíčová slova (anglicky)
good morals, principles of fair business transaction, businessman, default interestDobré mravy ve vztazích podnikatele Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá konceptem dobrých mravů ve vztazích podnikatele. Cílem práce je přispět k hlubšímu pochopení role dobrých mravů v obchodních vztazích a poskytnout ucelený pohled na jejich význam a aplikaci v současném českém právním prostředí. Skrze analytický přístup k judikatuře, legislativě a teoretickým konceptům si klade za cíl poskytnout komplexní analýzu významu a uplatnění dobrých mravů v obchodních vztazích. Dobré mravy, s dlouhou tradicí sahající až do klasického římského práva, představují klíčový morální korektiv v právních vztazích, který se vyvíjel přes první republiku a Všeobecný občanský zákoník, až po současný občanský zákoník. Práce zkoumá, jak dobré mravy fungují jako nástroj k regulaci obchodních vztahů, přičemž se zaměřuje na konkrétní případy, kde byla mravnost jednání mezi podnikateli předmětem soudního posouzení. Práce začíná historickým exkurzem, který mapuje vývoj pojmu dobrých mravů od římského práva po současnost. Prostřednictvím rozsáhlé analýzy judikatury Ústavního a Nejvyššího soudu se práce snaží poskytnout komplexní pohled na to, jak dobré mravy formují vztahy mezi podnikateli a jak jsou reflektovány v současném právním řádu. Zvláštní pozornost je věnována vztahu mezi zásadami poctivého obchodního styku a dobrými...
Good morals in business relations Abstract This thesis explores the concept of good morals in in business relations. Its aim is to contribute to a deeper understanding of the role of good morals in commercial relationships and to provide a comprehensive view of their significance and application in the current Czech legal environment. Through an analytical approach to case law, legislation, and theoretical concepts, it aims to offer a complex analysis of the importance and implementation of good morals in business interactions. Good morals, with a long tradition tracing back to classical Roman law, represent a key moral corrective in legal relationships, evolving through the First Republic and the General Civil Code to the current Civil Code. The work examines how good morals function as a tool for regulating business relationships, focusing on specific cases where the morality of actions between businessmen was subject to judicial review. The thesis begins with a historical excursion mapping the development of the concept of good morals from Roman law to the present day. Through extensive analysis of the jurisprudence of the Constitutional and Supreme Courts, the thesis aims to provide a comprehensive view of how good morals shape relationships between businessmen and how they are reflected in the current...