Zobrazit minimální záznam

The role of beauty in Plato's philosophy
dc.contributor.advisorŠpinka, Štěpán
dc.creatorGál, Ota
dc.date.accessioned2017-04-13T09:38:35Z
dc.date.available2017-04-13T09:38:35Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18998
dc.description.abstractDiplomová práce si klade otázku po roli krásy v Platónově filosofii. Za tím účelem se v první kapitole snaží získat vhodnou interpretační perspektivu k Platónovým dialogům. Jelikož dialogy čte na základě podobenství o jeskyni jednotně, dospívá k tomu, že je lze rozčlenit do tří strukturně rozdílných skupin s různými cíli - elenktické, anabatické a katabatické. Druhá kapitola analyzuje dialog Hippiás Větší, v němž sleduje ontologické implikace jeho negativních výsledků, stejně jako si všímá poukazů k pojmům, v jejichž souvislosti bude Platón svou koncepci krásy budovat. Následně analyzuje dialog Faidón a snaží se jeho pomocí rekonstruovat základy teorie idejí, mezi něž krása spadá. Třetí kapitola analyzuje problematiku krásy v dialozích Symposion a Faidros detailněji, tzn. v souvislosti s láskou, dobrem, blažeností, plozením, duší a řečí. Krása je určena jakožto zářící jak coby idea, tak ve své tělesné formě, a erós se tak může mýlit ve zdroji svého podráždění. Erótický pohyb duše je však především pochopen jako partnerský. Sjednocuje trojčlennou duši, různé duše, včetně božských, a do jisté míry také duše a rovinu tělesnosti. Tyto analýzy tak odhalují krásu jakožto zároveň příčinu i účinek hyperbolického pohybu duše, tedy jako svorník Platónova univerza, neboť spojuje dokonce i ideje se samotným dobrem....cs_CZ
dc.description.abstractThe final thesis aims to develop the question of beauty in Plato. To do so, it tries to gain a proper interpretative access to Plato`s dialogues in the first chapter, and concludes that as they are principally unified on the basis of the likeness of the cave, they can be separated into three structurally different groups with distinct purposes - elenctic, anabatic and katabatic. The second chapter analyzes the dialogue Hippias Major, and traces the ontological implications of its negative outcome, as well as suggestions in relation to which other notions Plato tried to develop his conception. It then analyzes the dialogue Phaedo and tries to reconstruct the basics of Plato's theory of forms, beauty being one of them. The third chapter analyzes the question of beauty in the dialogues Symposium and Phaedrus in more detail, i.e in relation to love, good, happiness, begetting, soul and speech. Beauty is said to be shining both as form and in body, and eros can thus be mistaken in the source of its excitement. Most importantly the erotic movement of the soul is described as partner. It unifies the tripartite soul, different souls, including divine ones and, to a certain extent, even the soul and corrporeality. These analyses unravel in the fourth chapter beauty as, at the same time, cause and purpose of a...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleRole krásy v Platónově filosofiics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-02-03
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId37466
dc.title.translatedThe role of beauty in Plato's philosophyen_US
dc.contributor.refereeHlobil, Tomáš
dc.identifier.aleph001486272
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAesthetics - Philosophyen_US
thesis.degree.disciplineEstetika - Filozofiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetika - Filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enAesthetics - Philosophyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce si klade otázku po roli krásy v Platónově filosofii. Za tím účelem se v první kapitole snaží získat vhodnou interpretační perspektivu k Platónovým dialogům. Jelikož dialogy čte na základě podobenství o jeskyni jednotně, dospívá k tomu, že je lze rozčlenit do tří strukturně rozdílných skupin s různými cíli - elenktické, anabatické a katabatické. Druhá kapitola analyzuje dialog Hippiás Větší, v němž sleduje ontologické implikace jeho negativních výsledků, stejně jako si všímá poukazů k pojmům, v jejichž souvislosti bude Platón svou koncepci krásy budovat. Následně analyzuje dialog Faidón a snaží se jeho pomocí rekonstruovat základy teorie idejí, mezi něž krása spadá. Třetí kapitola analyzuje problematiku krásy v dialozích Symposion a Faidros detailněji, tzn. v souvislosti s láskou, dobrem, blažeností, plozením, duší a řečí. Krása je určena jakožto zářící jak coby idea, tak ve své tělesné formě, a erós se tak může mýlit ve zdroji svého podráždění. Erótický pohyb duše je však především pochopen jako partnerský. Sjednocuje trojčlennou duši, různé duše, včetně božských, a do jisté míry také duše a rovinu tělesnosti. Tyto analýzy tak odhalují krásu jakožto zároveň příčinu i účinek hyperbolického pohybu duše, tedy jako svorník Platónova univerza, neboť spojuje dokonce i ideje se samotným dobrem....cs_CZ
uk.abstract.enThe final thesis aims to develop the question of beauty in Plato. To do so, it tries to gain a proper interpretative access to Plato`s dialogues in the first chapter, and concludes that as they are principally unified on the basis of the likeness of the cave, they can be separated into three structurally different groups with distinct purposes - elenctic, anabatic and katabatic. The second chapter analyzes the dialogue Hippias Major, and traces the ontological implications of its negative outcome, as well as suggestions in relation to which other notions Plato tried to develop his conception. It then analyzes the dialogue Phaedo and tries to reconstruct the basics of Plato's theory of forms, beauty being one of them. The third chapter analyzes the question of beauty in the dialogues Symposium and Phaedrus in more detail, i.e in relation to love, good, happiness, begetting, soul and speech. Beauty is said to be shining both as form and in body, and eros can thus be mistaken in the source of its excitement. Most importantly the erotic movement of the soul is described as partner. It unifies the tripartite soul, different souls, including divine ones and, to a certain extent, even the soul and corrporeality. These analyses unravel in the fourth chapter beauty as, at the same time, cause and purpose of a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990014862720106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV