Phonological networks and their growth in second language learners
Fonologické sítě a jejich rozvoj u studentů angličtiny jako druhého jazyka
habilitační práce
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190052Identifikátory
Kolekce
- Habilitační práce [62]
Autor
Oponent práce
Dalton-Puffer, Christiane
Dwyer, Eric
Skarnitzl, Radek
Afiliace autora
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Datum obhajoby
20. 4. 2023
Jazyk
Angličtina
Známka
Informace není k dispozici
Znalost lexika je zásadním pilířem jazykové kompetence, na kterém závisí všechny ostatní jazykové
funkce. Psycholingvisté již po desetiletí zkoumají takzvaný mentální lexikon, tj. kognitivní
reprezentace slov a jejich vnitřní organizaci v naší mysli. Zvláštní pozornosti se dostalo zkoumání
způsobů akvizice a vyhledávání slov, funkční složce mentálního slovníku a vzájemným
fonologickým vztahům mezi slovy ve slovníku zakódovanými. Primární metodou zkoumání
vnitřního fungování mentálního lexikonu byla (a stále je) rekonstrukce lingvistických procesů
prostřednictvím psycholingvistických úkolů, jako je rozpoznávání slov či mapování vývojových
trajektorií učení se slovům zaměřené na podskupiny slov a jejich formální a funkční fonologické
okolí. Tento přístup k mentálnímu zpracovávání slov „zdola nahoru“ významnou měrou zformoval
naše současné poznatky a ustavil pevný teoretický základ pro zachycování jevů po desetiletí
pozorovaných v experimentálních testech. Pokroky v matematické doméně vědy o sítích (network
science) nyní nabízejí nové, slibné vědecké metody zkoumání mentálního lexikonu „shora dolů“.
Studium jednotlivých slov jakožto součástí velké, do značné míry propojené fonologické sítě nabízí
nový náhled na mentální zpracovávání slov z holistické perspektivy slovní paměti a učení se
slovům. Nové vhledy do funkčních a vývojových vzorců lze nalézt v přístupu k mentálnímu lexikonu
jakožto ke komplexnímu systému, který přesahuje součet svých částí: výkon jedné části může
záviset na výkonu jiné tak, aby bylo dosaženo relevantního výsledku a vznikla vzájemně propojená
síť. Ptačí perspektiva mentálního lexikonu jakožto komplexního systému usnadňuje studium širší
struktury slovních spojení. To zase umožňuje odvozování nových vzorců hierarchických vztahů a
dynamiky přístupu k lexiku, a v důsledku toho i vývoj dalších modelů predikce akvizice slov.
Oblast výzkumu lexikálních sítí (lexical network science) je relativně nová a badatelé pracující v
tomto teoretickém rámci zatím stačili prozkoumat pouze malý počet jazyků, a to hlavně z pohledu
rodilých mluvčích. Druhý jazyk ani jazyky cizí naproti tomu zatím v rámci vědy o sítích (network
science) příliš probádány nebyly a žádná studie také doposud nezmapovala celý lexikon studentů
druhého/cizího jazyka jako síť. Tato kniha se pokouší o zaplnění této mezery tím, že poskytuje
přehled lexikálních sítí slovních forem u studentů angličtiny jako druhého jazyka. Tuto síť
analyzuje v kontrastu se sítí lexikálních slovních forem u rodilých uživatelů britské angličtiny, čímž
otevírá možnost porovnávat první a druhý jazyk.
Tato kniha se zaměřuje zejména na matematické modelování síťově-teoretických konceptů ve
vztahu k jejich psycholingvistickým skutečnostem. Zároveň si klade otázku, čím může věda o sítích
přispět k teoriím akvizice slov a teoriím lexikálního přístupu. Hlavní pochopení dynamiky procesů
učení se slovům na různých úrovních pokročilosti se získává jejich umístěním do širšího kontextu
růstových algoritmů, které rozvoj sítí řídí. Ústřední kapitoly knihy zahrnují výpočty síťově
relevantních měr a matematické popisy sítí slovních tvarů, které poskytují vhled do sítí u studentů
druhého jazyka a slouží jako referenční body pro budoucí studie zaměřené na slovní paměť a učení se slovům z hlediska vědy o sítích. Cílem této knihy je, souhrnně řečeno, síťově-teoretický popis
lexikálních znalostí a jejich vývoje u studentů angličtiny jako druhého jazyka (ESL).
Lexical knowledge is a cnrcial pillar of linguistic competence, upon which all other linguistic
functions depend. Decades of psycholinguistic research have explored the cognitive
representations of words in our minds and their internal organization, the so-called mental
lexicon. The primary method of investigation to understand the inner workings of the
mental lexicon has been the reconstruction of linguistic processes through psycholinguistic
tasks, such as word recognition, or the charting of developmental trajectories of word
learning, by focussing on sub-groups of words and their formal and functional
neighborhoods (see, e.g., the Neighborhood Activation Model). Recent advances in the
mathematical domain of network sciences have now offered promising new scientific
avenues to turn to a "top-down" approach to the mental lexicon. By studying words as
belonging to a large and interconnected network, insights into word processing can be
gained from a more holistic perspective of word memory and learning. Viewing the mental
lexicon as a complex system where the whole is not just the sum of its parts, but
performance of one part may depend on that of another to achieve a relevant outcome,
can lead to novel insights into functional and developmental patterns. This bird's-eye view
of the mental lexicon as a complex system can make accessible to study the grander
structure of word connections, from which new patterns of hierarchical relationships and
lexical access dynamics can be inferred, leading to more predictive models of the factors
influencing lexical processing.
The research field of lexical network science is relatively new and researchers working
within this theoretical framework have investigated a small number of languages involving
first-language users. Second and foreign languages are underrepresented, with no study
charting the whole lexicon of language learners from the network perspective. The current
book will attempt to fill this knowledge gap by providing an overview of lexical word form
networks of learners of English as a second language. Contrastively, a lexical network of
British English first-language users will be presented, in order to be able to draw
comparisons between first and second languages. A specific focus of this book will be on
mathematical modelling of network-theoretical concepts in relation to their
psychotinguistic realities and the question of what network science can contribute to
theories of word learning and lexical access. Central insights into the dynamics of word
learning at various proficiency levels arise by placing them in the wider context of growth algorithms governing evolving networks. The core chapters include computations of
network-relevant measures and mathematical descriptions of word form networks, which
are intended to provide a first glimpse at second-language-learner networks and serve as
reference points for future studies focussing on word memory and learning from the
network viewpoint. The goal of this book is a network-theoretical description of lexical
knowledge and its growth in learners of English as a second language (ESL).