Zobrazit minimální záznam

From trade business to industrial mass production. The history of family company Rolný 1862-1939
dc.contributor.advisorKubů, Eduard
dc.creatorCvrčková Porkertová, Ludmila
dc.date.accessioned2017-04-13T09:44:11Z
dc.date.available2017-04-13T09:44:11Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19023
dc.description.abstractDiplomová práce Od živnostenského podnikání k velkovýrobě. Historie rodinn é firmy Rolných 1862-1939 se zabývá historickým vývojem oděvní firmy Rolný vyrábějící pánské, chlapecké a dětské konfekční šatstvo. Je zde nastíněna podmíněnost vzniku konfekce jakožto pr řumyslového odvětví a počátek konfekční produkce v Prostějově. Další pozornost je pak věnována již samotn ému podniku rodiny Rolných, jeho založení Františkem Rolným a počátky jeho existence. Zmíněn je sortiment i zpřusoby prodeje hotového zboží. Hlavní část práce je však zaměřena na vývoj firmy v době vedení Františkou Rolnou a později jejím synem Arnoštem (1904-1939). Na základě dostupn ých pramenřu se snaží zmapovat zpřusoby financování provozu a investic podniku. Předně se však soustředí na podnikatelské strategie majitel řu a manager řu firmy, sleduje modernizaci prodeje i výroby, pozoruje vývoj propagace konfekčního zboží a její ovlivnění konkurenčním bojem s druhým velkým producentem pánských oblekřu - Janem Neherou. Nachází také hlavní inspirační zdroj takřka veškerých modernizací, Tomáše Bat'u a jeho systém řízení firmy. Ač Rolný nezaváděl zdaleka všechny Bat'ovy inovace do své firmy, je zřejmé, že právě on pro...cs_CZ
dc.description.abstractThis theses From Trade Business to Industrial Mass Production. The history of Family Company Rolný 1862-1939 deals with historical development of clothing factory Rolný which was producing lounge suits and clothing for boys and young men. It outlines the relationship between ready-made clothing, as a branch of industry, and rising standards of living in 50's of 19th century. Paper traces the history of the family company from its foundation by František Rolný, describes assortment and ways of trading products. Main part of this paper is devoted to the period of Arnošt Rolný's management of the company. It tries to map the ways of financing the production and capital investments. It focuses mainly on business strategies of the management, modernization of retail and production, as well as development on the field of promotion of ready-made clothing. Especially the last one was heavily influenced by the rivalry between the Rolný company and Nehera company (both were seated in Prostějov). Rolný's most important inspirational source was a famous "self-mademan" Tomáš Bat'a who had transformed his small shoe workshop into one of the biggest companies in Czechoslovakia by rationalization of the production and retail. Main ambition of this work was to draw a portrait of a businessman in Czechoslovakia...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleOd živnostenského podnikání k průmyslové velkovýrobě. Historie rodinné firmy Rolných 1862-1939cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-26
dc.description.departmentInstitute of Economic and Social Historyen_US
dc.description.departmentÚstav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId49516
dc.title.translatedFrom trade business to industrial mass production. The history of family company Rolný 1862-1939en_US
dc.contributor.refereeJančík, Drahomír
dc.identifier.aleph001139961
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Economic and Social Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Od živnostenského podnikání k velkovýrobě. Historie rodinn é firmy Rolných 1862-1939 se zabývá historickým vývojem oděvní firmy Rolný vyrábějící pánské, chlapecké a dětské konfekční šatstvo. Je zde nastíněna podmíněnost vzniku konfekce jakožto pr řumyslového odvětví a počátek konfekční produkce v Prostějově. Další pozornost je pak věnována již samotn ému podniku rodiny Rolných, jeho založení Františkem Rolným a počátky jeho existence. Zmíněn je sortiment i zpřusoby prodeje hotového zboží. Hlavní část práce je však zaměřena na vývoj firmy v době vedení Františkou Rolnou a později jejím synem Arnoštem (1904-1939). Na základě dostupn ých pramenřu se snaží zmapovat zpřusoby financování provozu a investic podniku. Předně se však soustředí na podnikatelské strategie majitel řu a manager řu firmy, sleduje modernizaci prodeje i výroby, pozoruje vývoj propagace konfekčního zboží a její ovlivnění konkurenčním bojem s druhým velkým producentem pánských oblekřu - Janem Neherou. Nachází také hlavní inspirační zdroj takřka veškerých modernizací, Tomáše Bat'u a jeho systém řízení firmy. Ač Rolný nezaváděl zdaleka všechny Bat'ovy inovace do své firmy, je zřejmé, že právě on pro...cs_CZ
uk.abstract.enThis theses From Trade Business to Industrial Mass Production. The history of Family Company Rolný 1862-1939 deals with historical development of clothing factory Rolný which was producing lounge suits and clothing for boys and young men. It outlines the relationship between ready-made clothing, as a branch of industry, and rising standards of living in 50's of 19th century. Paper traces the history of the family company from its foundation by František Rolný, describes assortment and ways of trading products. Main part of this paper is devoted to the period of Arnošt Rolný's management of the company. It tries to map the ways of financing the production and capital investments. It focuses mainly on business strategies of the management, modernization of retail and production, as well as development on the field of promotion of ready-made clothing. Especially the last one was heavily influenced by the rivalry between the Rolný company and Nehera company (both were seated in Prostějov). Rolný's most important inspirational source was a famous "self-mademan" Tomáš Bat'a who had transformed his small shoe workshop into one of the biggest companies in Czechoslovakia by rationalization of the production and retail. Main ambition of this work was to draw a portrait of a businessman in Czechoslovakia...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
dc.identifier.lisID990011399610106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV