Pěvecký sbor Effatha
Effatha choir
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190386Identifiers
Study Information System: 254726
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Stříteská, Leona
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Music Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pěvecký sbor, duchovní hudba, Církev bratrská, Effatha, kurz zpěvuKeywords (English)
choir, sacred music, Church of the Brethren, Effatha, singing courseBakalářská práce si klade za cíl zevrubně informovat o fenoménu, kterým je celorepublikový pěvecký sbor Církve bratrské Effatha. Pojednává o vzniku sboru z pěveckých soustředění na Slovensku v druhé polovině osmdesátých let dvacátého století, jeho historii a proměnách do současné podoby a o cílech a vizích sboru, kterými jsou inspirace k oslavě Hospodina, podpora a kultivace duchovní hudby v církvi nebo práce s dětmi a mládeží. Popisuje také duchovní aspekt fungování pěveckého sboru, mimo jiné skrze rozhovory se stávajícími či minulými zpěváky sboru. Práce se dále blíže věnuje hlavním aktivitám pěveckého sboru, hudebnímu stylu sboru a osobnostem, které ho utvářely a utvářejí. Důležitým zdrojem informací byly kromě celocírkevních časopisů zejména výpovědi Tibora Máhrika a Romana Touška a prameny dostupné v archivu sboru. KLÍČOVÁ SLOVA pěvecký sbor, duchovní hudba, Církev bratrská, Effatha, kurz zpěvu
The aim of the bachelor's thesis is to inform in detail about the phenomenon that is the nationwide choir of the Church of the Brethren Effatha. It describes the formation of the choir from singing retreats in Slovakia in the second half of the 1980's, its history and transformation into its present form, and also discusses the goals and visions of the choir. These include, among others, inspiring worship of God, promoting and fostering sacred music in the church, and working with children and youth. It also describes the spiritual aspect of the choir's work, through interviews with current or past singers of the choir. The thesis further explores in more detail the choir's main activities, its musical style and the personalities that have shaped it. In addition to church-wide journals, the important sources of information were mainly the testimonies of Tibor Máhrik and Roman Toušek and sources made available in the choir's archives. KEYWORDS choir, sacred music, Church of the Brethren, Effatha, singing course