Vliv volnosti ve výchově na psychickou odolnost předškolních dětí
Influence of liberty in upbringing on self-efficacy at preschool children
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19043Identifikátory
SIS: 67065
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šírová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
26. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předkládaná diplomová práce se zabývá vztahem mezi volností ve výchově a psychickou odolností předškolních dětí. Teoretická část začíná uvedením do problematiky a definováními základních pojmů. Následuje kapitola o psychické odolnosti. Přibližujeme v ní teoretické koncepce psychické odolnosti, dosavadní výzkumy i jednotlivé vlastnosti, jež bývají spojovány s odolností. V druhé kapitole se věnujeme konceptu vlastní vnímané účinnosti (self-efficacy) Alberta Bandury. Tento koncept v sobě spojuje mnohé z prvků, jež jsou popsány v předchozí části, a je také dobře využitelný ve výchovné praxi. Tvoří teoretický rámec této práce. Třetí kapitola pojednává o vybraných tématech výchovy jako jsou nároky ve výchově, výchovné styly, trendy ve výchově a volnost ve výchově. Zaměřuje se na možnosti kultivace vlastní vnímané účinnosti a tím i odolnosti prostřednictvím výchovného působení. Empirická část za pomoci kvantitativních i kvalitativních metod mapuje prostředí mateřské školy z hlediska rozvíjení psychické odolnosti. Cílem je zjistit, jaké možnosti zvyšování self-efficacy poskytuje mateřská škola oproti rodinnému prostředí. Zajímá nás míra volnosti, kterou dopřávají dětem na jedné straně učitelé v mateřské škole a na druhé straně rodiče.
The purpose of this thesis is to investigate the influence of liberty in upbringing on self-efficacy and resilience at preschool children. The theoretical part introduces the general grounds of the theme - resilience. Basic terms are also defined. The following chapter (chapter one) presents selected theoretical concepts of resilience, actual researches and related characteristics of personality. The second chapter exposes the concept of self-efficacy created by Albert Bandura. In this construct some of the elements presented in the previous chapter are associated. It is also well applicable to upbringing practices. The concept of self-efficacy has been chosen to serve as a theoretical framework of this paper. Third chapter deals with selected topics of upbringing such as demands, styles, trends and liberty in upbringing. It is focused on how various upbringing actions can raise the self-efficacy and resilience. The empirical part maps over the background in kindergartens by means of both quantitative and qualitative research. The aim is to define which opportunities of increasing self-efficacy are provided in kindergartens, in comparison to the family milieu. We are interested in degree of liberty given in kindergartens and in families.