Pěstování květin v ČR v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje
Planting flowers in harmony with sustainable development in Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190437Identifikátory
SIS: 212441
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolářová, Marta
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Program Sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
6. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
trvale udržitelný rozvoj, pěstování květin, ekologické zemědělství, květinářství, férový obchodKlíčová slova (anglicky)
sustainable development, planting flowers, organic farming, florist shop, fair tradeTato diplomová práce se zabývá problematikou pěstování řezaných květin potažmo obchodování s nimi a podobami tohoto obchodu. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je provedena rešerše literatury, kde jsou především nastíněna úskalí květinového trhu a představeny květinové certifikace. V rámci praktické části se věnuji výzkumu spotřebitelského chování zákazníků nakupujících řezané květiny. Cílem výzkumu bylo zmapovat povědomí české veřejnosti o obchodování s květinami a s tím souvisejícími aspekty a zjistit, zda by osvěta napomohla zlepšení situace. Nejprve jsou provedeny expertní rozhovory a na jejich základě je naformulován dotazník pro širší veřejnost, který slouží jako sonda, zda mají zjištěné výsledky expertních rozhovorů oporu v širší realitě. Z výzkumu vyplívá, že čeští spotřebitelé řezaných květin nejsou v dané oblasti příliš informovaní a o etická ani ekologická témata se při nákupu příliš nezajímají. Z certifikací je pro ně známá pouze značka Fairtrade, při nákupu květin ji však nezohledňují. Situace se však v posledních letech zlepšuje a ukazuje se, že pokud je zákazníkovi téma udržitelného pěstování květin vhodně předloženo, vzbuzuje v něm zájem. Ukázalo se, že zákazníci, kterým byly obchodníkem komunikovány informace o etice, ekologii či lokálnosti nakupovaných květin,...
This diploma thesis concerns the topic of growing cut flowers, with a focus on trading with them and the forms of this trade. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part, literature research is conducted, where the pitfalls of the flower market are outlined and floral certifications are introduced. As part of the practical part, I am engaged in researching the consumer behaviour of customers buying cut flowers.The research aims to map the awareness of the Czech public about flower trading and its related aspects to see if further education would help improve the situation.First, expert interviews are performed, and based on these interviews, a questionnaire is designed for the broader public, which serves as a probe into whether the established results of expert interviews have a basis in a wider reality. The research shows that Czech consumers of cut flowers are not very informed in this area and ethical or ecological topics are not of much interest to them when purchasing flowers.Only the Fairtrade brand is known to them, but they do not take it into account when buying flowers.However, the situation has improved over the years, and it turns out that if the topic of sustainable flower cultivation is presented to customers appropriately, it piques their interest. The research...