Zobrazit minimální záznam

Comparison of the Concept of the Post-Soviet Period in Russian and Ukrainian History Textbooks Published after 2000
dc.contributor.advisorPříhoda, Marek
dc.creatorŠolle, Cyril
dc.date.accessioned2024-06-28T06:36:12Z
dc.date.available2024-06-28T06:36:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190461
dc.description.abstractThe diploma thesis is dedicated to the comparison of the concept of the post-Soviet period in Ukrainian and Russian history textbooks published after the year 2000 and the educational policy in the field of history teaching in both countries. The first section deals with the state policy in the field of history teaching with an emphasis on the developments in the period after the year 2000. For completeness, an outline of the development of the issue in the previous period is also considered. The second section concentrates on the comparison of textbook interpretations using an analysis based on Paul Ricoeur's theory of the relationship between narrative and time.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce je zaměřena na komparaci pojetí postsovětského období v ukrajinských a ruských učebnicích dějepisu vydaných po roce 2000 a vzdělávací politiky v oblasti výuky dějepisu obou států. První část práce se zaobírá státní politikou v oblasti dějepisné výuky s důrazem na vývoj v období po roce 2000. Pro úplnost výkladu práce zahrnuje také stručné nastínění vývoje problematiky v předchozím období. Druhá část práce se zaměří na komparaci učebnicových výkladů pomocí analýzy založené na teorii Paula Ricoeura o vztahu vyprávění a času.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectučebnice dějepisu|vzdělávací politika|postsovětské období|rusko-ukrajinské vztahy|politika paměti|soudobé dějinycs_CZ
dc.subjecthistory textbook|educational policy|post-Soviet period|Russian-Ukrainian relations|politics of memory|contemporary historyen_US
dc.titleKomparace pojetí postsovětského období v ruských a ukrajinských učebnicích dějepisu vydaných po roce 2000cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-27
dc.description.departmentÚstav východoevropských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of East European Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId252162
dc.title.translatedComparison of the Concept of the Post-Soviet Period in Russian and Ukrainian History Textbooks Published after 2000en_US
dc.contributor.refereeTumis, Stanislav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEast European Studiesen_US
thesis.degree.disciplineVýchodoevropská studiacs_CZ
thesis.degree.programEast European Studiesen_US
thesis.degree.programVýchodoevropská studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav východoevropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of East European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csVýchodoevropská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enEast European Studiesen_US
uk.degree-program.csVýchodoevropská studiacs_CZ
uk.degree-program.enEast European Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce je zaměřena na komparaci pojetí postsovětského období v ukrajinských a ruských učebnicích dějepisu vydaných po roce 2000 a vzdělávací politiky v oblasti výuky dějepisu obou států. První část práce se zaobírá státní politikou v oblasti dějepisné výuky s důrazem na vývoj v období po roce 2000. Pro úplnost výkladu práce zahrnuje také stručné nastínění vývoje problematiky v předchozím období. Druhá část práce se zaměří na komparaci učebnicových výkladů pomocí analýzy založené na teorii Paula Ricoeura o vztahu vyprávění a času.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis is dedicated to the comparison of the concept of the post-Soviet period in Ukrainian and Russian history textbooks published after the year 2000 and the educational policy in the field of history teaching in both countries. The first section deals with the state policy in the field of history teaching with an emphasis on the developments in the period after the year 2000. For completeness, an outline of the development of the issue in the previous period is also considered. The second section concentrates on the comparison of textbook interpretations using an analysis based on Paul Ricoeur's theory of the relationship between narrative and time.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav východoevropských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV