Šťastné dětství v nešťastné době?: Každodenní život dětí za druhé světové války
Happy childhood in unhappy times?: Everyday life of children in the Protectorate of Bohemia and Moravia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190519Identifiers
Study Information System: 245733
Collections
- Kvalifikační práce [23728]
Author
Advisor
Referee
Fapšo, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - Czech History in European Context
Department
Institute of Czech History
Date of defense
6. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětství|Protektorát Čechy a Morava|druhá světová válka|každodennost|paměťová studiaKeywords (English)
childhood|Protectorate of Bohemia and Moravia|World War II|everyday life|memory studiesDiplomová práce se zabývá dětstvím v období Protektorátu Čechy a Morava. Konkrétně se zaměřuje na každodenní životy dětí, které vyrůstaly během probíhající druhé světové války. Práce si pokládá otázku, nakolik okupace a protektorátní režim ovlivnily podobu dětství, zejména v několika sledovaných rovinách: ve školství, trávení volného času, materiálního zázemí a vlivu nacistické propagandy. Ústřední otázkou prostupující celým textem je, jestli bylo možné i v době probíhajícího konfliktu prožít šťastné dětství. Práce využívá ego- dokumenty uložené v Databázi dějin všedního dne k analyzování pohledu dětských aktérů na toto historické období.
The thesis deals with childhood in the Protectorate of Bohemia and Moravia. Specifically, it focuses on the everyday lives of children who grew up during Second World War. The thesis asks the question to what extent the occupation and the Protectorate regime influenced the shape of childhood, especially in several areas such as education, leisure, material background and the influence of Nazi propaganda. The central question that runs through the entire text of the thesis is whether it was possible to experience a happy childhood even during the ongoing conflict. The thesis uses the ego-documents stored in the History of Everyday Life Database to analyse the children's perspectives on this historical period.