Greek Military Junta in Family Reminiscences
Řecká vojenská junta v rodinných vzpomínkách
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190560Identifikátory
SIS: 248403
Kolekce
- Kvalifikační práce [18162]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Asavei, Maria Alina
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Teritoriální studia se specializací Teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra ruských a východoevropských studií
Datum obhajoby
10. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Řecká junta, kolektivní paměť, rodinné reminiscence, rozhovory, plukovníci, studium pamětiKlíčová slova (anglicky)
The Greek junta, collective memory, family reminiscences, interviews, the colonels, memory studiesTato práce zkoumá období řeckých dějin, kdy plukovnická junta v Řecku vládla více než sedm let. Za pomoci kvalitativních rozhovorů je na období vlády junty nahlíženo skrze perspektivu tehdejších dětí, které se většinově narodily v Athenách, hlavním městě, ale především místě hlavních událostí v období junty. Rodinné a kulturní vzpomínky jsou klíčovým faktorem v rámci analýzy kolektivní paměti. Období kvazi-diktatury mezi lety 1967 a 1974 je dodnes považováno za jedno z nejtemnějších v moderní řecké historii. Během této vlády plukovníků docházelo k perzekuci, věznění či vyhnanství nepohodlných občanů. Kulturní, politické, ale především osobní svobody byly v té době téměř neexistující. Přestože všichni účastníci rozhovorů navštěvovaly teprve základní školu, jejich sociální a rodinné kruhy, ale i kulturní události jim umožnily si vytvořit na období junty nepřímé vzpomínky, jako by období vlády plukovníků naplno prožily. V první části práce se věnuji teorii kolektivní paměti, v druhé a třetí analyzuji dějiny Řecka od občanské války až po období pádu junty. Poslední tři části se věnují třem konceptům, které zmiňují mí respondenti. Jedná se o symboliku ve vzdělávacím systému, strach z komunismu, a to, kdy dali konceptu "junty" význam. Přestože jejich vzpomínky na období junty jsou převážně negativní, je...
This thesis examines the period of the Greek military junta through the lenses of then-children's reminiscences. These children, grew up dominantly in Athens, the capital and most likely place where events took place during the junta. Their family, and cultural memory serve as the key component to examining and analysing their collective memory of the Greek junta. The period of the quasi- dictatorship from 1967 until 1974 is to this day regarded as one of the darkest in the modern Greek history. During the colonels'era, political opposition and nonconforming citizens were either persecuted and imprisoned, or exiled to islands. Cultural and political freedom and personal rights were strictly limited. Despite the interviewees being merely children attending primary school, their social circles, families, cultural events, and subsequent years enabled them to create memories, as if they directly witnessed most of the events associated with the junta. The first part of the thesis encompasses theory of collective memories, second and third parts focus on modern Greek history since the end of the Civil War, and on the Greek military junta. The last three sections include the analysis of three concepts which pervaded each interviewees' memories, being the symbolism in education, fear of communists, and...