dc.contributor.advisor | Bačáková, Radka | |
dc.creator | Soukupová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2024-07-08T09:18:14Z | |
dc.date.available | 2024-07-08T09:18:14Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/190642 | |
dc.description.abstract | Title: Comparison of Changes in Motor and Cognitive Functions of Preschool Children Objective: The aim of this thesis is to compare changes in motor and cognitive functions of preschool children. Methods: The research was conducted as a longitudinal study that followed 61 children aged 4-6 years over a two-year period. Various tests were used to assess gross motor skills, physical fitness, and cognitive functions, including the Test of Gross Motor Development (TGMD-2) and the Intelligence and Development Scales for Preschool Children (IDS-P). Data were analyzed using comparative, correlational, and regression analysis. Results: The findings showed improvements in gross motor skills, physical fitness, and cognitive levels over a two-year period. Girls achieved better results in locomotor skills, while boys demonstrated greater improvements in dynamic disciplines. The correlational analysis revealed several weak correlations between cognitive and physical abilities. The regression analysis showed very weak linear relationships between cognitive and physical abilities. Conclusion: Overall, the results support the importance of regular physical activities and structured motor games for the development of motor and cognitive abilities in preschool children. No significant relationship was found between... | en_US |
dc.description.abstract | Název: Porovnání změn v motorických a kognitivních funkcích předškolních dětí Cíl: Cílem diplomové práce je porovnat změny v motorických a kognitivních funkcích předškolních dětí. Metody: Výzkum byl proveden formou longitudinální studie, která sledovala 61 dětí ve věku 4-6 let po dobu dvou let. Byly použity různé testy pro hodnocení hrubé motoriky, tělesné zdatnosti a kognitivních funkcí, včetně Test of Gross Motor Development (TGMD-2) a Inteligenční a vývojové škály pro předškolní děti (IDS-P). Data byla analyzována pomocí komparativní, korelační a regresní analýzy. Výsledky: Výsledky ukázaly zlepšení v hrubé motorice, tělesné zdatnosti a kognitivní úrovni během dvouletého období. Dívky dosáhly lepších výsledků v lokomočních dovednostech, zatímco chlapci vykázali větší zlepšení v dynamických disciplínách. Korelační analýza ukázala, že existuje několik slabých korelací mezi kognitivními a fyzickými schopnostmi. Regresní analýza ukázala velmi slabé lineární vztahy mezi kognitivními a fyzickými schopnostmi. Závěr: Celkově výsledky podporují význam pravidelných fyzických aktivit a strukturovaných motorických her pro rozvoj motoriky a kognitivních schopností u předškolních dětí. Nenašel se žádný významný vztah mezi zlepšením hrubé motoriky, tělesné zdatnosti a kognitivní úrovně. Klíčová slova: TGMD-2,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
dc.subject | TGMD-2 | en_US |
dc.subject | IDS-P | en_US |
dc.subject | longitudinal study | en_US |
dc.subject | physical fitness | en_US |
dc.subject | gross motor skills | en_US |
dc.subject | gender differences | en_US |
dc.subject | TGMD-2 | cs_CZ |
dc.subject | IDS-P | cs_CZ |
dc.subject | longitudinální studie | cs_CZ |
dc.subject | tělesná zdatnost | cs_CZ |
dc.subject | hrubá motorika | cs_CZ |
dc.subject | pohlavní rozdíly | cs_CZ |
dc.title | Porovnání změn v motorických a kognitivních funkcích předškolních dětí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-10 | |
dc.description.department | Department of Athletics and Outdoor Sports | en_US |
dc.description.department | Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Physical Education and Sport | en_US |
dc.identifier.repId | 261525 | |
dc.title.translated | Comparison of Changes in Motor and Cognitive Functions of Preschool Children | en_US |
dc.contributor.referee | Musálek, Martin | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova v přírodě | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Education in Nature | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta tělesné výchovy a sportu::Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Physical Education and Sport::Department of Athletics and Outdoor Sports | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Physical Education and Sport | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FTVS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova v přírodě | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Education in Nature | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Neprospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Fail | en_US |
uk.abstract.cs | Název: Porovnání změn v motorických a kognitivních funkcích předškolních dětí Cíl: Cílem diplomové práce je porovnat změny v motorických a kognitivních funkcích předškolních dětí. Metody: Výzkum byl proveden formou longitudinální studie, která sledovala 61 dětí ve věku 4-6 let po dobu dvou let. Byly použity různé testy pro hodnocení hrubé motoriky, tělesné zdatnosti a kognitivních funkcí, včetně Test of Gross Motor Development (TGMD-2) a Inteligenční a vývojové škály pro předškolní děti (IDS-P). Data byla analyzována pomocí komparativní, korelační a regresní analýzy. Výsledky: Výsledky ukázaly zlepšení v hrubé motorice, tělesné zdatnosti a kognitivní úrovni během dvouletého období. Dívky dosáhly lepších výsledků v lokomočních dovednostech, zatímco chlapci vykázali větší zlepšení v dynamických disciplínách. Korelační analýza ukázala, že existuje několik slabých korelací mezi kognitivními a fyzickými schopnostmi. Regresní analýza ukázala velmi slabé lineární vztahy mezi kognitivními a fyzickými schopnostmi. Závěr: Celkově výsledky podporují význam pravidelných fyzických aktivit a strukturovaných motorických her pro rozvoj motoriky a kognitivních schopností u předškolních dětí. Nenašel se žádný významný vztah mezi zlepšením hrubé motoriky, tělesné zdatnosti a kognitivní úrovně. Klíčová slova: TGMD-2,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: Comparison of Changes in Motor and Cognitive Functions of Preschool Children Objective: The aim of this thesis is to compare changes in motor and cognitive functions of preschool children. Methods: The research was conducted as a longitudinal study that followed 61 children aged 4-6 years over a two-year period. Various tests were used to assess gross motor skills, physical fitness, and cognitive functions, including the Test of Gross Motor Development (TGMD-2) and the Intelligence and Development Scales for Preschool Children (IDS-P). Data were analyzed using comparative, correlational, and regression analysis. Results: The findings showed improvements in gross motor skills, physical fitness, and cognitive levels over a two-year period. Girls achieved better results in locomotor skills, while boys demonstrated greater improvements in dynamic disciplines. The correlational analysis revealed several weak correlations between cognitive and physical abilities. The regression analysis showed very weak linear relationships between cognitive and physical abilities. Conclusion: Overall, the results support the importance of regular physical activities and structured motor games for the development of motor and cognitive abilities in preschool children. No significant relationship was found between... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě | cs_CZ |
thesis.grade.code | 4 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | N | |