Srovnání českého a dánského školského systému
Comparison of Czech and Danish educational system
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190751Identifiers
Study Information System: 258693
Collections
- Kvalifikační práce [23716]
Author
Advisor
Referee
Kaščák, Ondrej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dánsko|Česká republika|srovnání|vzdělávací systém|primární vzděláváníKeywords (English)
Denmark|Czech Republic|comparison|educational system|primary educationDiplomová práce se věnuje srovnání českého a dánského školského systému. V úvodní části zkoumá historii a strukturu vzdělávacího systému obou zemí a v následujících podkapitolách se zaměřuje na srovnání klíčových prvků koncepce základního vzdělávání v Dánsku a v České republice. Druhá část práce analyzuje vybrané oblasti přístupu k základnímu vzdělávání v obou zemích, včetně stanovení cílů vzdělávání, obsahu učení, využívaných výukových metod, organizačních struktur, didaktických prostředků a způsobů hodnocení žáků. Práce se také zaměřuje na identifikaci společných principů základního vzdělávání a sleduje aktuální změny v obou zemích. Použité výzkumné metody, které jsou v empirické části prezentovány jsou analýza polostrukturovaných rozhovorů s dánskými pedagogickými pracovníky, doplněná o pozorování na dánské základní škole. Klíčová slova Česká republika, Dánsko, primární vzdělávání, srovnání, vzdělávací systém
The thesis is devoted to a comparison of the Czech and Danish school systems. In the introductory part it examines the history and structure of the education system in both countries and in the following subchapters it focuses on the comparison of key elements of the concept of primary education in Denmark and the Czech Republic. The second part of the thesis analyses selected areas of the approach to primary education in both countries, including the setting of educational objectives, learning content, teaching methods used, organisational structures, didactic resources, and methods of pupil assessment. The thesis also focuses on the identification of common principles of basic education and traces recent changes in both countries. The research methods used, which are presented in the empirical part, are the analysis of semi-structured interviews with Danish teaching staff, supplemented by observations in a Danish primary school. Keywords comparison, Czech Republic, Denmark, educational system, primary education