Posuzování připravenosti předškolního dítěte pro vstup na základní školu
Assessing a preschool child's readiness to enter primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190757Identifikátory
SIS: 258701
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valášková Vincejová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
11. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Školní zralost|Odklad školní docházky|Předškolní vzdělávání|Dítě předškolního věku|Školní připravenostKlíčová slova (anglicky)
School maturity|Postponement of school attendance|Pre-school education|Preschool child|School readinessTato diplomová práce se zaměřuje na komplexní analýzu problematiky posuzování školní připravenosti předškolních dětí, na níž se vážou i vysoké počty odkladů školní docházky v České republice. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce popisuje široké spektrum faktorů ovlivňujících školní připravenost. Věnuje se vývoji dítěte v předškolním věku, diagnostice školní připravenosti, funkci zápisu na základní školu, platné legislativě i problematice odkladů školní docházky. Empirická část práce je kvantitativního charakteru a byla provedena pomocí polostrukturovaných dotazníků. Cílem výzkumu bylo porovnat, zda se postoj rodičů ke školní připravenosti dětí shoduje s pohledem pedagogů či nikoliv. Výsledky výzkumu rovněž zobrazují, jak zásadní vliv na udělení odkladu školní docházky má rodina dítěte či jaké oblasti školní připravenosti jsou nejvíce problematické. Klíčová slova: Školní zralost; Odklad školní docházky; Předškolní vzdělávání; Dítě předškolního věku; Školní připravenost
This thesis focuses on a comprehensive analysis of the issue of assessing the school readiness of preschool children, which is related to the high number of school dropouts in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part of the thesis describes a wide range of factors influencing school readiness. It focuses on child development in preschool age, diagnostics of school readiness, the function of enrolment in primary school, legislation in force and the issue of school deferment. The empirical part of the thesis is quantitative in nature and was conducted using semi-structured questionnaires. The aim of the research was to compare whether parents' attitudes towards their children's school readiness coincide with teachers' views. The results of the research also show how crucial the influence of the child's family on the granting of a school deferral is or what areas of school readiness are most problematic. Key words: School maturity; Postponement of school attendance; Pre-school education; Preschool child; School readiness