Výuka venku v hodinách tělesné výchovy na základních školách v ČR
Outdoor learning in physical education classes in primary schools in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190762Identifikátory
SIS: 248315
Kolekce
- Kvalifikační práce [8841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Psohlavec, Lukáš
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě
Datum obhajoby
10. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učení venku, aktivity v přírodě, výchova v přírodě, přírodní prostředíKlíčová slova (anglicky)
outdoor learning, outdoor activities, outdoor education, natural environmentNázev: Výuka venku v hodinách tělesné výchovy na základních školách v ČR Cíle: Cílem této práce bylo zmapovat současný stav výuky venku v hodinách tělesné výchovy ve vybraných základních školách v ČR. Dále pak analyzovat a porovnat výuku v městských a venkovských školách. Metody: V naší práci jsme použili metodu dotazování. Anketní šetření bylo určeno učitelům tělesné výchovy. Bylo využito kvantitativního přístupu k výzkumu. Výzkumný soubor tvořilo 27 učitelů tělesné výchovy ze 4 městských a 5 venkovských základních škol České republiky. Výsledky: Zjistili jsme, že venkovní výuku tělesné výchovy využívají všichni učitelé, pokud jim to časové rozhraní hodiny a počasí dovolí. Využívají tuto možnost z důvodu většího prostoru, více možností aktivit, a také protože se uplatňují benefity venkovní výuky. Během venkovní výuky tělesné výchovy dochází nejčastěji k aktivitám jako je atletika, míčové sporty a sportovní hry. Aktivity v přírodním prostředí se vyskytují v tělesné výchově v menší míře. Rozdíl ve venkovní výuce tělesné výchovy mezi městskými a vesnickými základními školami je minimální. Závěr: Venkovní výuka se dle zjištěných výsledků vyskytuje na vybraných ZŠ v dostatečné míře. Někteří učitelé TV si jsou vědomi benefitů, které výuka v přírodě nabízí, avšak během venkovní výuky TV převažují...
Title: Outdoor learning in physical education classes in primary schools in the Czech Republic Objectives: The aim of this thesis was to map the current state of outdoor teaching in physical education classes in selected primary schools (age 6 to 15) in the Czech Republic, and to analyze and compare teaching in urban and rural schools. Methods: The questionnaire survey was addressed to physical education teachers. A quantitative approach to research was used. The research sample consisted of 27 physical education teachers from 4 urban and 5 rural primary schools from the Czech Republic. Results: We found that all teachers use outdoor physical education classes when the class time and weather permit. They use this option because of the larger space, more activity options, and because the benefits of outdoor learning are applied. Activities such as athletics, ball sports and sports games are mostly included in outdoor PE lessons. Activities in the natural environment occur to a lesser extent in physical education. The difference in outdoor physical education between urban and rural primary schools is minimal. Conclusion: According to the results, outdoor learning occurs in the selected primary schools to a sufficient extent. Some PE teachers are aware of the benefits that outdoor learning offers, but...