Slovní hodnocení pohledem učitelů
Narrative evaluation from the perspective of teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190800Identifikátory
SIS: 266234
Kolekce
- Kvalifikační práce [18161]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gargulák, Karel
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
12. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
slovní hodnocení, učitelé, akontabilita, teorie liniových pracovníkůKlíčová slova (anglicky)
narrative evaluation, teachers, accountability, theory of Street-leve BureaucracyCílem této diplomové práce je pochopit, jak učitelé na druhých stupních základních škol aplikující slovní hodnocení vnímají tento druh zpětné vazby. Tohoto cíle je dosaženo prostřednictvím deseti hloubkových rozhovorů, které se zaměřují na samotné chápání tohoto pojmu a vztahování se k němu, na jeho přínosy směrem k vyučujícím i problémy, se kterými se kvůli jeho aplikování potýkají. Dále se práce zaměřuje na chápání vlastní role v tomto procesu a pohled pedagogů na role ostatních aktérů, a to především z hlediska principu akontability. Z analýzy vyplynulo, že slovní hodnocení je učiteli chápáno jako podstatná součást jejich profesní identity. Za hlavní přínosy aplikace slovního hodnocení považují učitelé především možnost lépe poznat své žáky a zlepšení svých pedagogicko-psychologických dovedností. Naopak největší potíže jim způsobuje nedostatek času a z hlediska emocionálního prožívání také převádění slovního hodnocení na známky. Co se týče akontability, za hlavního příjemce, kterému skládají účty, označovali učitelé žáka, zároveň ovšem popisovali několik dalších aktérů, jejichž požadavky musí brát na zřetel. Dalo by se proto hovořit o přetížení akontabilitou, či dokonce o profesní dezorientaci, které si ovšem vyučující napřímo neuvědomují. Práce se krátce věnovala také obsahům konkrétních...
The aim of this thesis is to understand how teachers in upper primary schools using verbal assessment perceive this type of feedback. This goal is achieved through ten in-depth interviews that focus on the teachers' own understanding of the concept and relating to it, its benefits towards teachers and the problems they face because of its application. Furthermore, the thesis focuses on teachers' understanding of their own role in the process and their view of the roles of other actors, especially in terms of the principle of affordance. The analysis revealed that verbal evaluation is perceived by teachers as an essential part of their professional identity. The main benefits of the application of verbal assessment are considered by teachers to be the opportunity to get to know their pupils better and to improve their pedagogical and psychological skills. On the other hand, the biggest difficulty for them is the lack of time and, in terms of emotional experience, the translation of verbal assessment into grades. In terms of accountability, teachers identified the pupil as the main beneficiary to whom they render accounts, but at the same time they described several other actors whose demands they must take into account. One could therefore speak of an overload of accountability, or even of...