Zobrazit minimální záznam

Czech teachers attitudes to the formal language
dc.contributor.advisorJanovec, Ladislav
dc.creatorHerčíková, Iva
dc.date.accessioned2017-04-13T10:03:43Z
dc.date.available2017-04-13T10:03:43Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19104
dc.description.abstractTématem této práce je vztah učitelů češtiny ke spisovnému jazyku. Zvolila jsem si je po přečteni článku Fr. Čermáka, P.Sgalla a P. Vybírala s názvem Od školské spisovnosti ke standardní češtině (Čermák - Sgall - Vybiral 2005). Autoři se v něm kromě jiného snažili nastolit otázku, zda by se jazykovědci a vůbec lidé zabývajici se češtinou a jejim vyučováním ve školách, neměli hlouběji zamyslet nad tim, proč vlastně máme v naši mateřštině útvar, kterému se řiká spisovná čeština. Tento článek se mi dostal do rukou na sociolingvistickém semináři a přinutil mě k zamyšleni nad příspěvkem k tématu spisovnost a následně k uvažováni nad tim, jak se vlastně spisovnost uplatňuje v praxi na základních a středních školách.cs_CZ
dc.description.abstractCzech Teachers Attitudes to the Formal Language This diploma thesis deals with the attitudes of the Czech teachers to the formal Czech language in several ways. The thesis is divided into two parts. The first one is the theoretical part and the second the practical one. In the first part, the author tries to define the problems that could appear when thinking about the basic question, which is inserted into the title. This theoretical part consists of many different approaches that can be traced in the Czech linguistics and that is the reason, why many Czech linguists are cited and their works has been used to discuss the topic from several points of view. The author tried to define the literary aspects of the Czech language, standardization of the language, its oral and written forms. It was also necessary to have a look at the ordinary situation of teaching Czech at schools and to define the attitudes of the teachers of Czech to one aspect of the subject they teach (to the formal language). This is mainly contained in chapter six. Chapter five includes an article called The Profile of a (Typical) Czech Teacher by Vladimir Smilauer (Liberec, 1969) and compares it to the current situation at the schools in the Czech Republic. The practical part was compiled from twenty-one questionaires that were...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVztah učitelů češtiny ke spisovnému jazykucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-14
dc.description.departmentKatedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId67494
dc.title.translatedCzech teachers attitudes to the formal languageen_US
dc.contributor.refereeHolanová, Radka
dc.identifier.aleph001038531
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czechen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazykcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czechen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTématem této práce je vztah učitelů češtiny ke spisovnému jazyku. Zvolila jsem si je po přečteni článku Fr. Čermáka, P.Sgalla a P. Vybírala s názvem Od školské spisovnosti ke standardní češtině (Čermák - Sgall - Vybiral 2005). Autoři se v něm kromě jiného snažili nastolit otázku, zda by se jazykovědci a vůbec lidé zabývajici se češtinou a jejim vyučováním ve školách, neměli hlouběji zamyslet nad tim, proč vlastně máme v naši mateřštině útvar, kterému se řiká spisovná čeština. Tento článek se mi dostal do rukou na sociolingvistickém semináři a přinutil mě k zamyšleni nad příspěvkem k tématu spisovnost a následně k uvažováni nad tim, jak se vlastně spisovnost uplatňuje v praxi na základních a středních školách.cs_CZ
uk.abstract.enCzech Teachers Attitudes to the Formal Language This diploma thesis deals with the attitudes of the Czech teachers to the formal Czech language in several ways. The thesis is divided into two parts. The first one is the theoretical part and the second the practical one. In the first part, the author tries to define the problems that could appear when thinking about the basic question, which is inserted into the title. This theoretical part consists of many different approaches that can be traced in the Czech linguistics and that is the reason, why many Czech linguists are cited and their works has been used to discuss the topic from several points of view. The author tried to define the literary aspects of the Czech language, standardization of the language, its oral and written forms. It was also necessary to have a look at the ordinary situation of teaching Czech at schools and to define the attitudes of the teachers of Czech to one aspect of the subject they teach (to the formal language). This is mainly contained in chapter six. Chapter five includes an article called The Profile of a (Typical) Czech Teacher by Vladimir Smilauer (Liberec, 1969) and compares it to the current situation at the schools in the Czech Republic. The practical part was compiled from twenty-one questionaires that were...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
dc.identifier.lisID990010385310106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV