Zobrazit minimální záznam

Ethics of Image Generative Artificial Intelligence in Journalism
dc.contributor.advisorMoravec, Václav
dc.creatorJanota, Filip
dc.date.accessioned2024-07-08T12:25:50Z
dc.date.available2024-07-08T12:25:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191065
dc.description.abstractThe ethics of image generative artificial intelligence in journalism is a topic that has not yet been thoroughly explored by academics. This paper seeks to make a new contribution to the field and to lay the foundations for further research. In the theoretical section, it summarizes existing knowledge on generative artificial intelligence, contextualizes it within the overall development of artificial intelligence, and describes its penetration into communication and journalism. It reflects on the literature published to date and quotes from studies that relate to the topic. It also looks at the phenomenon of image manipulation and the spread of misinformation and, last but not least, the treatment of artificial intelligence in the context of journalistic self-regulation. The practical part then presents the actual research, which is conducted as a qualitative content analysis of three case studies depicting the dissemination of images created by artificial intelligence. These are firstly the alleged arrest of Donald Trump, secondly the artificially created photograph of the pope and thirdly the photograph databases. The research was carried out to reveal the specifics of the threat of the spread of misinformation based on the output of text-to-image models of generative artificial intelligence. It...en_US
dc.description.abstractEtika obrazové generativní umělé inteligence v žurnalistice je téma, které doposud nebylo akademiky zevrubně probádáno. Tato práce se snaží o nový přínos v této oblasti a o položení základů pro další výzkum. V teoretické části shrnuje dosavadní poznatky o generativní umělé inteligenci, kontextualizuje ji v rámci celkového vývoje umělé inteligence a popisuje její pronikání do komunikace a žurnalistiky. Reflektuje doposud publikovanou literaturu a cituje ze studií, které se tohoto tématu týkají. Věnuje se také fenoménu manipulace obrazem a šíření dezinformací a v neposlední řadě pak i nakládání s umělou inteligencí v rámci žurnalistické samoregulace. V praktické části je poté předložen vlastní výzkum, který je proveden jakožto kvalitativní obsahová analýza tří případových studií zobrazujících rozšíření obrázků vytvořených umělou inteligencí. Jsou jimi zaprvé domnělé zatčení Donalda Trumpa, zadruhé uměle vytvořená fotografie papeže a zatřetí databáze fotografií. Výzkum byl zrealizován s cílem odhalit specifika hrozby šíření dezinformací založených na výstupech text-to-image modelů generativní umělé inteligence. Bylo zjištěno, že obrázky vytvořené umělou inteligencí mohou...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectartificial intelligenceen_US
dc.subjectgenerative artificial intelligenceen_US
dc.subjectself-regulation in journalismen_US
dc.subjectphotographyen_US
dc.subjectmisinformationen_US
dc.subjectimage manipulationen_US
dc.subjecttext-to-image modelsen_US
dc.subjectumělá inteligencecs_CZ
dc.subjectgenerativní umělá inteligencecs_CZ
dc.subjectsamoregulace v žurnalisticecs_CZ
dc.subjectfotografiecs_CZ
dc.subjectdezinformacecs_CZ
dc.subjectobrazová manipulacecs_CZ
dc.subjecttext-to-image modelycs_CZ
dc.titleEtika obrazové generativní umělé inteligence v žurnalisticecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-17
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId263199
dc.title.translatedEthics of Image Generative Artificial Intelligence in Journalismen_US
dc.contributor.refereeGéla, František
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomunikační studia se specializací Žurnalistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineCommunication Studies:Journalismen_US
thesis.degree.programCommunication Studiesen_US
thesis.degree.programKomunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomunikační studia se specializací Žurnalistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCommunication Studies:Journalismen_US
uk.degree-program.csKomunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enCommunication Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csEtika obrazové generativní umělé inteligence v žurnalistice je téma, které doposud nebylo akademiky zevrubně probádáno. Tato práce se snaží o nový přínos v této oblasti a o položení základů pro další výzkum. V teoretické části shrnuje dosavadní poznatky o generativní umělé inteligenci, kontextualizuje ji v rámci celkového vývoje umělé inteligence a popisuje její pronikání do komunikace a žurnalistiky. Reflektuje doposud publikovanou literaturu a cituje ze studií, které se tohoto tématu týkají. Věnuje se také fenoménu manipulace obrazem a šíření dezinformací a v neposlední řadě pak i nakládání s umělou inteligencí v rámci žurnalistické samoregulace. V praktické části je poté předložen vlastní výzkum, který je proveden jakožto kvalitativní obsahová analýza tří případových studií zobrazujících rozšíření obrázků vytvořených umělou inteligencí. Jsou jimi zaprvé domnělé zatčení Donalda Trumpa, zadruhé uměle vytvořená fotografie papeže a zatřetí databáze fotografií. Výzkum byl zrealizován s cílem odhalit specifika hrozby šíření dezinformací založených na výstupech text-to-image modelů generativní umělé inteligence. Bylo zjištěno, že obrázky vytvořené umělou inteligencí mohou...cs_CZ
uk.abstract.enThe ethics of image generative artificial intelligence in journalism is a topic that has not yet been thoroughly explored by academics. This paper seeks to make a new contribution to the field and to lay the foundations for further research. In the theoretical section, it summarizes existing knowledge on generative artificial intelligence, contextualizes it within the overall development of artificial intelligence, and describes its penetration into communication and journalism. It reflects on the literature published to date and quotes from studies that relate to the topic. It also looks at the phenomenon of image manipulation and the spread of misinformation and, last but not least, the treatment of artificial intelligence in the context of journalistic self-regulation. The practical part then presents the actual research, which is conducted as a qualitative content analysis of three case studies depicting the dissemination of images created by artificial intelligence. These are firstly the alleged arrest of Donald Trump, secondly the artificially created photograph of the pope and thirdly the photograph databases. The research was carried out to reveal the specifics of the threat of the spread of misinformation based on the output of text-to-image models of generative artificial intelligence. It...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeE
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV