Zobrazit minimální záznam

Religious Roots of Comeniu's Universal Pedagogy in Via Lucis
dc.contributor.advisorVik, Dalibor Jiří
dc.creatorWinkler, Nina
dc.date.accessioned2024-07-09T06:34:37Z
dc.date.available2024-07-09T06:34:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191132
dc.description.abstract65 Abstract The thesis examines Comenius' writing The Way of Light in the context of Comenius' universal pedagogy and religious roots. The thesis is divided into three chapters. The first chapter introduces the reader to the historical context of the writing of the work, which is related to Comenius' stay in England and his work for the Hartleb`s Circle. The second chapter introduces the reader to the content of the work and analyses it in terms of its pedagogical and religious motives. The third chapter traces the existing commentaries on the work, especially as found in Patocka`s interpretations, within his Comenius writings. The main themes and contexts with which these analyses are associated are: pansophism, pampaedia, pedagogy, chiliasm, omniscience, reform, and the syncretic method. The main aim of this thesis is to show that the writings of The Way of Light link pedagogy and religion in a specific synthesis. One of the sub-objectives is to show the writing as still relevant for today. Another aim is to see how Patocka comments on the writing, since his understanding of Comenius stems primarily from his pedagogical efforts. I am also interested in the genesis and historical context of the work, as Comenius wrote the work under specific circumstances, namely in Hartleb's circle in England. The method...en_US
dc.description.abstract64 Abstrakt Práce se zabývá Komenského spisem Cesta světla v kontextu Komenského universální pedagogiky a náboženských kořenů. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola uvádí čtenáře do historického kontextu vzniku díla, který souvisí s Komenského pobytem v Anglii a jeho prací pro Hartlibův kroužek. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s obsahem díla a provádí jeho analýzu z hlediska pedagogických a náboženských motivů. Ve třetí kapitole sledujeme existující komentáře ke spisu, a to zejména jak je nacházíme v Patočkových interpretacích v rámci jeho komeniologických spisů. Hlavními tématy a kontexty, s nimiž se tyto analýzy pojí, jsou: pansofie, pampaedia, pedagogika, chiliasmus, všenáprava, reforma a synkritická metoda. Hlavním cílem práce je ukázat, že spis Cesta světla propojuje pedagogiku a náboženství ve specifické syntéze. Jedním z dílčích cílů je poukázat na aktuálnost spisu pro dnešní dobu. Cílem je i zjistit, jakým způsobem spis komentuje Patočka, protože jeho pochopení Komenského pramení především z jeho pedagogického úsilí. Také mě zajímá geneze a historický kontext vzniku díla, protože Komenský psal dílo za specifických okolností, a to v Hartlibově kroužku v Anglii. Metodou zpracování práce je v první kapitole literární rešerše. Dále ve druhé kapitole metoda obsahové analýzy spisu Cesta...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Husitská teologická fakultacs_CZ
dc.subjectpedagogyen_US
dc.subjectreligionen_US
dc.subjectpansophismen_US
dc.subjectall-remedyen_US
dc.subjectEnglanden_US
dc.subjectpedagogikacs_CZ
dc.subjectnáboženstvícs_CZ
dc.subjectpansofiecs_CZ
dc.subjectvšenápravacs_CZ
dc.subjectAngliecs_CZ
dc.titleNáboženské kořeny Komenského univerzální pedagogiky ve spise Cesta světlacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-18
dc.description.departmentHTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofiecs_CZ
dc.description.facultyHusitská teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyHussite Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId257362
dc.title.translatedReligious Roots of Comeniu's Universal Pedagogy in Via Lucisen_US
dc.contributor.refereeVogel, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csHusitská teologická fakulta::HTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofiecs_CZ
uk.faculty-name.csHusitská teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enHussite Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csHTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.cs64 Abstrakt Práce se zabývá Komenského spisem Cesta světla v kontextu Komenského universální pedagogiky a náboženských kořenů. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola uvádí čtenáře do historického kontextu vzniku díla, který souvisí s Komenského pobytem v Anglii a jeho prací pro Hartlibův kroužek. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s obsahem díla a provádí jeho analýzu z hlediska pedagogických a náboženských motivů. Ve třetí kapitole sledujeme existující komentáře ke spisu, a to zejména jak je nacházíme v Patočkových interpretacích v rámci jeho komeniologických spisů. Hlavními tématy a kontexty, s nimiž se tyto analýzy pojí, jsou: pansofie, pampaedia, pedagogika, chiliasmus, všenáprava, reforma a synkritická metoda. Hlavním cílem práce je ukázat, že spis Cesta světla propojuje pedagogiku a náboženství ve specifické syntéze. Jedním z dílčích cílů je poukázat na aktuálnost spisu pro dnešní dobu. Cílem je i zjistit, jakým způsobem spis komentuje Patočka, protože jeho pochopení Komenského pramení především z jeho pedagogického úsilí. Také mě zajímá geneze a historický kontext vzniku díla, protože Komenský psal dílo za specifických okolností, a to v Hartlibově kroužku v Anglii. Metodou zpracování práce je v první kapitole literární rešerše. Dále ve druhé kapitole metoda obsahové analýzy spisu Cesta...cs_CZ
uk.abstract.en65 Abstract The thesis examines Comenius' writing The Way of Light in the context of Comenius' universal pedagogy and religious roots. The thesis is divided into three chapters. The first chapter introduces the reader to the historical context of the writing of the work, which is related to Comenius' stay in England and his work for the Hartleb`s Circle. The second chapter introduces the reader to the content of the work and analyses it in terms of its pedagogical and religious motives. The third chapter traces the existing commentaries on the work, especially as found in Patocka`s interpretations, within his Comenius writings. The main themes and contexts with which these analyses are associated are: pansophism, pampaedia, pedagogy, chiliasm, omniscience, reform, and the syncretic method. The main aim of this thesis is to show that the writings of The Way of Light link pedagogy and religion in a specific synthesis. One of the sub-objectives is to show the writing as still relevant for today. Another aim is to see how Patocka comments on the writing, since his understanding of Comenius stems primarily from his pedagogical efforts. I am also interested in the genesis and historical context of the work, as Comenius wrote the work under specific circumstances, namely in Hartleb's circle in England. The method...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV