Zobrazit minimální záznam

Speaking is silver, silence is golden? Environmentally aesthetic analysis of selected documentary films
dc.contributor.advisorMašek, Tomáš
dc.creatorKubena, Martin
dc.date.accessioned2024-07-09T06:55:27Z
dc.date.available2024-07-09T06:55:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191192
dc.description.abstractThis master's thesis analyses and compares selected documentary films, "Samsara" and "Before the Flood" which differ mainly in the way of thematization and construction of nature. The analysis is done using the dominant environmental aesthetic concepts - aesthetic engagement and cognitive aesthetics. With the help of an in-depth semiotic analysis, it is examined how the motifs of nature are presented in these different genres of documentary film, what film techniques and techniques are used for this and how this selection influences the perception and evaluation of the depicted nature. What makes this work unique is the connection between film art and environmental aesthetics. Ultimately, understanding how certain genre-conventional films depict nature can contribute to a better understanding of people's relationship with nature. Analysis has shown that the depiction of the aesthetic value of nature is different in both documents, with "Samsara" presenting nature in accordance with the aesthetic engagement, while "Before the Flood" is rather indifferent to the set environmental aesthetic theories. All other findings are found in the Analytical part of the document. Keywords Film, documentary, aesthetics, appreciation, environment, nature, culture, art, sensitivity, knowledge, engagement, Samsara,...en_US
dc.description.abstractV této diplomové práci jsou analyzovány a porovnány vybrané dokumentární filmy, "Samsara" a "Po nás přijde potopa?", které se liší zejména ve způsobu tematizace a konstruování přírody. Analýza je činěna pomocí dominantních environmentálně estetických konceptů - estetiky zapojení a kognitivní estetiky. Za pomoci hloubkové sémiotické analýzy je zkoumáno, jak jsou motivy přírody prezentovány v těchto odlišných žánrech dokumentárního filmu, jaké filmové postupy a techniky jsou k tomu využity a jak tento výběr ovlivňuje vnímání a hodnocení zobrazované přírody. Co činí tuto práci ojedinělou, je spojení mezi filmovým uměním a environmentální estetikou. Porozumění tomu, jakým způsobem určité žánrově konvenční filmy zobrazují přírodu, může v konečném důsledku přispět k lepšímu pochopení vztahu člověka k přírodě. Analýza ukázala, že vyobrazení estetické hodnoty přírody je v obou dokumentech odlišné, přičemž "Samsara" prezentuje přírodu v souladu s estetikou zapojení, zatímco film "Po nás přijde potopa?" je spíše indiferentní k vytyčeným environmentálně estetickým teoriím. Veškerá další zjištění se nacházejí v Analytické části dokumentu. Klíčová slova Film, dokument, estetika, oceňování, environment, příroda, kultura, umění, citlivost, znalost, zapojení, Samsara, Before the Floodcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectfilmen_US
dc.subjectdocumentaryen_US
dc.subjectaestheticsen_US
dc.subjectappreciationen_US
dc.subjectenvironmenten_US
dc.subjectnatureen_US
dc.subjectcultureen_US
dc.subjectarten_US
dc.subjectsensitivityen_US
dc.subjectknowledgeen_US
dc.subjectSamsaraen_US
dc.subjectBefore the Flooden_US
dc.subjectfilmcs_CZ
dc.subjectdokumentcs_CZ
dc.subjectestetikacs_CZ
dc.subjectoceňovánícs_CZ
dc.subjectenvironmentcs_CZ
dc.subjectpřírodacs_CZ
dc.subjectkulturacs_CZ
dc.subjectuměnícs_CZ
dc.subjectcitlivostcs_CZ
dc.subjectznalostcs_CZ
dc.subjectSamsaracs_CZ
dc.subjectBefore the Floodcs_CZ
dc.titleMluviti stříbro, mlčeti zlato? Environmentálně estetická analýza vybraných dokumentárních snímkůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-18
dc.description.departmentProgramme Social and Cultural Ecologyen_US
dc.description.departmentProgram Sociální a kulturní ekologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId265668
dc.title.translatedSpeaking is silver, silence is golden? Environmentally aesthetic analysis of selected documentary filmsen_US
dc.contributor.refereeŘehořová, Irena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial and Cultural Ecologyen_US
thesis.degree.programSocial and Cultural Ecologyen_US
thesis.degree.programSociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Sociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Social and Cultural Ecologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial and Cultural Ecologyen_US
uk.degree-program.csSociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.degree-program.enSocial and Cultural Ecologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV této diplomové práci jsou analyzovány a porovnány vybrané dokumentární filmy, "Samsara" a "Po nás přijde potopa?", které se liší zejména ve způsobu tematizace a konstruování přírody. Analýza je činěna pomocí dominantních environmentálně estetických konceptů - estetiky zapojení a kognitivní estetiky. Za pomoci hloubkové sémiotické analýzy je zkoumáno, jak jsou motivy přírody prezentovány v těchto odlišných žánrech dokumentárního filmu, jaké filmové postupy a techniky jsou k tomu využity a jak tento výběr ovlivňuje vnímání a hodnocení zobrazované přírody. Co činí tuto práci ojedinělou, je spojení mezi filmovým uměním a environmentální estetikou. Porozumění tomu, jakým způsobem určité žánrově konvenční filmy zobrazují přírodu, může v konečném důsledku přispět k lepšímu pochopení vztahu člověka k přírodě. Analýza ukázala, že vyobrazení estetické hodnoty přírody je v obou dokumentech odlišné, přičemž "Samsara" prezentuje přírodu v souladu s estetikou zapojení, zatímco film "Po nás přijde potopa?" je spíše indiferentní k vytyčeným environmentálně estetickým teoriím. Veškerá další zjištění se nacházejí v Analytické části dokumentu. Klíčová slova Film, dokument, estetika, oceňování, environment, příroda, kultura, umění, citlivost, znalost, zapojení, Samsara, Before the Floodcs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis analyses and compares selected documentary films, "Samsara" and "Before the Flood" which differ mainly in the way of thematization and construction of nature. The analysis is done using the dominant environmental aesthetic concepts - aesthetic engagement and cognitive aesthetics. With the help of an in-depth semiotic analysis, it is examined how the motifs of nature are presented in these different genres of documentary film, what film techniques and techniques are used for this and how this selection influences the perception and evaluation of the depicted nature. What makes this work unique is the connection between film art and environmental aesthetics. Ultimately, understanding how certain genre-conventional films depict nature can contribute to a better understanding of people's relationship with nature. Analysis has shown that the depiction of the aesthetic value of nature is different in both documents, with "Samsara" presenting nature in accordance with the aesthetic engagement, while "Before the Flood" is rather indifferent to the set environmental aesthetic theories. All other findings are found in the Analytical part of the document. Keywords Film, documentary, aesthetics, appreciation, environment, nature, culture, art, sensitivity, knowledge, engagement, Samsara,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Sociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV