Žáci odcházející na víceletá gymnázia z pohledu učitelů ZŠ
Pupils leaving for multi-year grammar schools from the perspective of primary school teachers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191209Identifiers
Study Information System: 261558
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Procházková, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
18. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
víceletá gymnázia, vnější diferenciace žáků, vzdělanostní nerovnosti, postoje učitelů, přístup učitelůKeywords (English)
Multi-year grammer schools, tracking, inequality in education, teachers' attitudes, teachers' approachesBakalářská práce se zabývá postoji učitelů k žáků odcházejícím na víceletá gymnázia. Práce spojuje současnou odbornou diskusi, která systematicky poukazuje na negativní dopad víceletých gymnázií na české školství, s poznatky o postojích aktérů vzdělávaní. Práce se opírá především o interakcionistické a kulturní přístupy chápání vzdělanostních nerovností. Cílem práce je přinést vhled na postoje a přístup učitelů k žákům odcházejícím na víceletá gymnázia. Dále se práce snaží porozumět změnám, které učitelé v souvislosti s odchodem části žáků na gymnázia vnímají. Pro naplnění těchto cílů byla využita kvalitativní metodologie založená na sedmi polostrukturovaných rozhovorech s učiteli čtvrtých či pátých ročníků základní školy. Práce přináší perspektivu učitelů základních škol na charakteristické znaky a projevy žáků odcházejících na víceletá gymnázia. Dále práce poukazuje na problematičnost ve významu sociálních znaků a projevů, dle kterých učitelé dané žáky identifikují. Analýza postojů učitelů upozorňuje na mnohé ambivalence mezi odbornou diskusí a postoji učitelů. Výzkum poukázal na možné zvýhodňování žáků odcházejících na víceletých gymnázií ještě na prvním stupni, což může vybízet k dalšímu zkoumání.
The bachelor thesis deals with teachers' attitudes towards pupils leaving for multi-year grammar schools.The thesis works with the current professional debate, which systematically points out the negative impact of multi-year grammar schools on the Czech education system, and with the findings on the attitudes of educational actors. The thesis is based primarily on interactionist and cultural approaches to understanding educational inequalities. The aim of the thesis is to provide insights into teachers' attitudes and approaches towards pupils leaving for multi-year grammar schools. Furthermore, the thesis attempts to understand the changes perceived by teachers in relation to the departure of some pupils to grammar schools. To achieve these objectives, a qualitative methodology based on seven semi-structured interviews with teachers of fourth or fifth year primary school was used.The work enriches the characteristics of pupils leaving for multi-year grammar schools. It brings the perspective of primary school teachers on these pupils and the course of differentiation itself. Furthermore, the thesis problematizes the distinct social conditioning of the characteristics and expressions by which teachers identify students.