Kvalita života osob s mentálním postižením v období mladé dospělosti
Quality of life of young adults with mental retardation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19124Identifikátory
SIS: 68402
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černá, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
27. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předložená diplomová práce se zabývá kvalitou života osob s mentálním postižením v období mladé dospělosti. V teoretické části zpracovávám témata "kdo je mladý dospělý člověk s mentálním postižením" a "s jakými hlavními tématy se v tomto životním období setkává". Věnuji se současným konceptům a přístupům ke kvalitě života, některé z nich vybírám jako stěžejní pro svoji práci. Více pozornosti věnuji jedné z osmi domén kvality života (dle Schalockova pojetí) - sebeurěení. Výzkumná část pojednává o kvalitativním průzkumném šetření, které bylo prováděno formou polostrukturovaných rozhovorů s lidmi s mentálním postižením a je zaměřeno na dvě hlavní oblasti. První oblast se týká subjektivní spokojenosti s naplňováním jejich nej důležitějších cílů, druhá oblast se zabývá rozhodováním a autonomií (dvěma indikátory sebeurěení). Práce přináší informace o představách samostatného života a o pracovním a partnerském životě osob s mentálním postižením. Cílem bylo zachytit subjektivitu vnímání a nahlédnout individuální zkušenost respondentů.
The thesis focuses on quality of life of persons with intellectual disability during the period of young adulthood. In theoretical part I deal with the topics "who is a young adult with intellectual disability" and "what issues does he/she face in this life stage". I engage in contemporary concepts and approaches to quality of life and choose some of them as crucial for my work. The primary focus is given to one of the eight domains of quality of life (according Schalock's concept) - self-determination. Empirical part deals with qualitative study that was carried out in the form of a semistructured interview with people with intellectual disability and that is focused on two major areas. The first area refers to a subjective satisfaction with a fulfilment of person's most important targets, the second area concerns with decision making and autonomy (two indicators of self-determination). The work brings information about notions of the independent (self-managed) life, the work-life and the partnership of persons with intellectual disability. My aim was to notice a subjective sensation and gain deeper insight into the individual experience of the respondents. 2