Prostupování protikladů: milostné balady Jaroslava Kolmana Cassia
Blending of Opposites: Jaroslav Kolman Cassius' Love Ballads
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191302Identifikátory
SIS: 262837
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wiendl, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
17. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jaroslav Kolman Cassius|balada|milostná balada|poezie|kontrast|protiklad|láskaKlíčová slova (anglicky)
Jaroslav Kolman Cassius|ballad|love ballad|poetry|contrast|oppostition|loveDiplomová práce Prostupování protikladů: milostné balady Jaroslava Kolmana Cassia si klade za cíl připomenout dle mého názoru neprávem přehlíženého českého spisovatele a novináře. Zaměřuje se na pozdní fázi jeho tvorby, tedy baladiku milostného rázu, a usiluje postihnout důvody ležící ve struktuře díla, díky nimž ve čtenářích vzbuzuje estetický požitek. Jedná se především o básníkův registr motivů, jaké sice jsou v tradici milostné baladiky hluboce zakořeněné, zde však fungují na do krajnosti dotaženém principu kontrastů a na základě kombinací a permutací pronikají celými sbírkami, čímž z jednotlivých balad činí krom několika výjimek "variace na jedno téma". Práce nevěnuje pozornost jen řečeným polárním kontrastům, ale právě i nenadálým, nečetným výjimkám a jejich účinku ve struktuře díla. Krom vnitrotextové analýzy je pozornost upřena též na vztah Kolmanova díla k tradici balady jako žánru (se zaměřením na českou meziválečnou baladu) a pracuje s literaturou zabývající se přímo diskurzem milostných vztahů samotných.
The master's thesis Blending of Opposites: Jaroslav Kolman Cassius' love ballads aims to bring attention to the mentioned Czech writer and journalist, whom I consider unfairly overlooked. It focuses on the late phase of his work, i.e. the love ballad, and tries to describe the reasons that lie in the structure of the work, thanks to which they arouse aesthetic pleasure in its readers. It is above all the poet's register of motifs, which are deeply rooted in the tradition of love ballads, but here they function on the principle of contrasts taken to the extreme and on the basis of combinations and permutations permeate entire collections, making individual ballads, with a few exceptions, "variations on one theme". The thesis pays attention not only to said polar contrasts, but also to sudden exceptions and their effect in the structure of the work. In addition to intratextual analysis, attention is also paid to the relationship of Kolman's work to the tradition of the ballad as a genre (with a focus on the Czech interwar ballad) and works with literature dealing directly with the discourse of love relationships themselves.