Zobrazit minimální záznam

Předpojatost schopností v návratech do školní docházky: Jak je velká a proč na ní záleží
dc.contributor.advisorHavránková, Zuzana
dc.creatorČala, Petr
dc.date.accessioned2024-07-10T06:47:21Z
dc.date.available2024-07-10T06:47:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191353
dc.description.abstractThe literature on returns to schooling is among the largest and most scru- tinised fields in economics, yet it has historically overlooked the significance of ability bias. To this date, there is no consensus on the extent to which general intelligence influences the estimated returns to schooling. In this work, I assemble a dataset containing 1754 from 154 studies, and attempt to systematically analyse the role of ability in the context of the Mincer equation. I first check for publication bias, and find that controlling for it lowers the returns to education by roughly one percentage point to roughly 6-7%. Then, using model averaging, I identify 19 highly relevant variables that influence the effect, including education type, education level, gender, or the estimation method. Lastly, in the context of twin studies where ability is assumed identical, I construct a new dataset comprised of 154 estimates across 13 studies, and find that the influence of education drops even further, to a staggering 4-6% returns to an additional year of schooling. 1en_US
dc.description.abstractLiteratura o návratnosti školství patří mezi nejrozsáhlejší a nejdu̇kladněji zkoumané oblasti v ekonomické teorii, přesto věnuje velmi málo pozornosti problému dovednostního zkreslení. Dosud neexistuje shoda ohledně míry, do jaké lidská inteligence a schopnost ovlivňuje návratnost do školství. V této práci sestavuji dataset čítající 1754 pozorování ze 154 studií a pokouším se systematicky zanalyzovat roli dovednosti v kontextu Mincerovy rovnice. Nejprve prověřuji publikační zkreslení a zjišťuji, že jeho zohlednění snižuje návratnost vzdělání o přibližně jeden procentní bod na zhruba 6-7%. Poté po- mocí bayesovského pru̇měrování identifikuji 19 du̇ležitých proměnných, které významně ovlivňují efekt, jako je např. typ nebo úroveň vzdělání, pohlaví, nebo ru̇znící se methoda odhadu. Nakonec prozkoumám kontext studií za- měřené na dvojčata, kde se předpokládá identická schopnost jedincu̇. Ses- tavuji proto zcela nový dataset čítající 154 odhadu̇ z 13 studií a zjišťuji, že vliv vzdělání klesá v tomto případě ještě více, na neuvěřitelných 4-6% návratnosti do vzdělání za každý další rok ve školství strávený. 1cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleAbility bias in the returns to schooling: How large it is and why it mattersen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-19
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId257511
dc.title.translatedPředpojatost schopností v návratech do školní docházky: Jak je velká a proč na ní záležícs_CZ
dc.contributor.refereePertold-Gebicka, Barbara
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a finance se specializací Finanční trhy a datová analýzacs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Finance with specialisation in Financial Markets and Data Analysisen_US
thesis.degree.programEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomie a financecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a finance se specializací Finanční trhy a datová analýzacs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Finance with specialisation in Financial Markets and Data Analysisen_US
uk.degree-program.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-program.enEconomics and Financeen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csLiteratura o návratnosti školství patří mezi nejrozsáhlejší a nejdu̇kladněji zkoumané oblasti v ekonomické teorii, přesto věnuje velmi málo pozornosti problému dovednostního zkreslení. Dosud neexistuje shoda ohledně míry, do jaké lidská inteligence a schopnost ovlivňuje návratnost do školství. V této práci sestavuji dataset čítající 1754 pozorování ze 154 studií a pokouším se systematicky zanalyzovat roli dovednosti v kontextu Mincerovy rovnice. Nejprve prověřuji publikační zkreslení a zjišťuji, že jeho zohlednění snižuje návratnost vzdělání o přibližně jeden procentní bod na zhruba 6-7%. Poté po- mocí bayesovského pru̇měrování identifikuji 19 du̇ležitých proměnných, které významně ovlivňují efekt, jako je např. typ nebo úroveň vzdělání, pohlaví, nebo ru̇znící se methoda odhadu. Nakonec prozkoumám kontext studií za- měřené na dvojčata, kde se předpokládá identická schopnost jedincu̇. Ses- tavuji proto zcela nový dataset čítající 154 odhadu̇ z 13 studií a zjišťuji, že vliv vzdělání klesá v tomto případě ještě více, na neuvěřitelných 4-6% návratnosti do vzdělání za každý další rok ve školství strávený. 1cs_CZ
uk.abstract.enThe literature on returns to schooling is among the largest and most scru- tinised fields in economics, yet it has historically overlooked the significance of ability bias. To this date, there is no consensus on the extent to which general intelligence influences the estimated returns to schooling. In this work, I assemble a dataset containing 1754 from 154 studies, and attempt to systematically analyse the role of ability in the context of the Mincer equation. I first check for publication bias, and find that controlling for it lowers the returns to education by roughly one percentage point to roughly 6-7%. Then, using model averaging, I identify 19 highly relevant variables that influence the effect, including education type, education level, gender, or the estimation method. Lastly, in the context of twin studies where ability is assumed identical, I construct a new dataset comprised of 154 estimates across 13 studies, and find that the influence of education drops even further, to a staggering 4-6% returns to an additional year of schooling. 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV