Studying Changes in Mental Health among University Students Throughout an Academic Year in the Context of the Covid-19 Pandemic
Změny duševního zdraví vysokoškolských studentů během akademického roku v kontextu pandemie covid-19
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191442Identifikátory
SIS: 259860
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Votápková, Jana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance se specializací Finanční trhy a datová analýza
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
19. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
duševní zdraví, stres, studenti, vysoká škola, akademický rok, covidKlíčová slova (anglicky)
mental health, stress, students, university, academic year, covidTato práce se zabývá proměnami duševního zdraví vysokoškolských studentů v průběhu akademického roku. Porozumění změnám v duševním zdraví a rozpoznání období s vyšším výskytem duševních problémů je důležité pro poskytování podpory a realizaci preventivních programů. Téma práce je také motivováno velkou zátěží, kterou duševní problémy představují, jak pro jednotlivce, tak pro celou společnost. Analyzovali jsme longitudinální data sbíraná online během pandemie COVID-19, která pokrývají období od března 2020 do října 2022 a obsahují 45 vln sběru dat. Data jsou reprezentativní pro českou populaci. Zkoumali jsme vzorek 162 studentů a 200 nestudujících ve věku 19 až 26 let. V rámci hodnocení duševního zdraví jsme se zaměřili na symptomy deprese a úzkosti, vnímaný stres a pocity spokojenosti. Pro analýzu byl použit model s náhodnými efekty. Výsledky ukazují, že studenti zažívají horší duševní zdraví než nestudující a ženy horší duševní zdraví než muži. Z našich výsledků vyplývá, že duševní zdraví v průběhu akademického roku fluktuuje a že pro ženy můžeme pozorovat jiné efekt než pro muže. Výchozím období pro srovnávání výsledku je akademický semestr. U studentů se během zkouškového období výskyt příznaků deprese a úzkosti zvyšuje u žen a snižuje u mužů. Vnímaný stres se u mužů v průběhu zkouškového období...
This thesis studies changes in mental health among university students throughout an academic year. Understanding mental health fluctuations and identifying periods of higher prevalence of mental health problems is essential for providing support and implementing prevention programs. The topic of the thesis is also motivated by a great burden mental problems pose both for the individual and society as a whole. We analyzed longitudinal data collected online during the COVID-19 pandemic, covering the period from March 2020 to October 2022 and containing 45 waves of data collection. The dataset is representative of the Czech population. We worked with a sample of 162 students and 200 non-students aged 19 to 26. To estimate mental health, we focused on depression and anxiety symptoms, perceived stress, and happiness. Random effect models were used for the analysis. Findings showed that students report poorer mental health than non-students and women experience poorer mental health than men. Our results imply that mental health fluctuates throughout an academic year and that we may observe different effects for women and men. Baseline period for comparing the results is an academic semester. For students, depression and anxiety symptoms increase for women and decrease for men during the exam period....