Role rodiny v procesu autonomizace adolescenta s tělesným postižením
Role of family in the process of autonomization of adolescent with physical disability
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19144Identifiers
Study Information System: 68164
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Chrzová, Dušana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce je zaměřena na sledování psychosociálních problémů při procesu osamostatňování adolescentů s tělesným postižením a to se zaměřením na proměnu vztahů k rodičům po nástupu adolescenta na týdenní pobyt na domov mládeže. Cílem je prokázat, že toto odtržení od rodiny usnadňuje proces autonomizace adolescenta a podporuje jeho zapojení a identifikaci s vrstevnickou skupinou. Práce vychází z vymezení základních pojmů jako autonomie, adolescence, rodina, s důrazem na popsání specifik adolescentů s tělesným postižením. Informuje také o základní ochranné legislativě, statistických údajích a službách v Jedličkově ústavu. Teoretický základ je podložen výsledky kvalitativního výzkumu - analýzou rozhovorů s adolescenty a s jejich rodiči, které ukazují, jak obě skupiny prožívají období emancipace, jak popisují jeho průběh, jeho důsledky na rodinné i vrstevnické vztahy, jak ovlivňuje jejich životní cíle a představy o budoucnosti.
The thesis is focused on following psychosocial problems within the process of gaining independence in adolescents with physical disability, the main focus being the shift in relationship towards parents after the adolescent begins his/her weekly stays in a boarding house. The aim is to show that this separation from family facilitates the process of gaining independence of the adolescent and supports his/her participation in and identification with his/her peer-group. The thesis is based on defining fundamental terms as autonomy, adolescent, family with emphasis on describing the specifics of adolescents with physical disability. It also informs about the basic protective legislation, statistical data and services offered by Jedlička's istitute. The theoretical base is supported by the results of a qualitative research - analysis of interviews with adolescents and their parents, which show how these two groups perceive the period of emancipation, how they describe its course, its consequences on family and peer relationships, how it influences their life goals and views of future.