dc.contributor.advisor | Moravcová, Hana | |
dc.creator | Mihely, Valentina | |
dc.date.accessioned | 2024-07-11T06:23:30Z | |
dc.date.available | 2024-07-11T06:23:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/191476 | |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the social media trend of #aesthetics, represented by an all- encompassing collection of lifestyle products and values. TikTok - the platform where this style of content came to be, has certain functions, through which it shapes the behaviour of its users, specifically the suppression of one-on-one communication and self expression through personal profiles and preferring the replication of viral content as a form of socialisation. Because of this, it has been speculated that internet aesthetics are used as templates for identity formation in the real world. This has sparked a discourse between social media users which links internet aesthetics, consumerism and postmodern social theory. Therefore, this paper aims to find out whether the popularity of aesthetic content is a result of a postmodern nature of the current society, or it is a mere trend in social media content. The results of this research do not find that aesthetic content serves primarily as an aid for identity formation in individuals showing a postmodern mindset, they did however show that aesthetic content is more popular and more likely to be adapted into the real life by individuals showing a greater degree of postmodern thinking and users of those social media platforms which favour content imitation as a... | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá trendem #aesthetics v obsahu na sociálních sítích, který představuje komplexní množinu lifestylových produktů a hodnot. Platforma TikTok, na které tento typ obsahu vznikl, využívá určité funkce, které tvarují interakce svých uživatelů, konkrétně skrze potlačování komunikace mezi jednotlivci a sebereprezentaci skrze osobní profily, a upřednostňování imitace obsahu jako formy interakce. Právě díky této funkcionalitě se vyskytly spekulace, že je aesthetic obsah přejímán jako celková identita jednotlivců v reálném světě. Toto zdání spustilo mezi uživateli sociálních sítí diskurz spojující internetové estetické subkultury s konzumerismem a postmoderními představami o současné společnosti. Práce si proto pokládá otázku, zda je popularita aesthetic obsahu výsledkem postmoderní nátury současné společnosti, nebo se jedná pouze o obsahový trend. Výsledky šetření neprokázaly, že by aesthetic obsah sloužil primárně pro formulaci identity u postmoderně smýšlejících jedinců, prokázaly ale větší míru popularity a přejímání estetických internetových subkultur do osobního života u uživatelů více souhlasících s postmoderní teorií, a u uživatelů, kteří častěji používají platformy preferující imitaci obsahu jako formu socializace. Aesthetic obsah jako takový je zároveň populární napříč... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Aesthetics | en_US |
dc.subject | trends | en_US |
dc.subject | social media | en_US |
dc.subject | generation Z | en_US |
dc.subject | postmodern age | en_US |
dc.subject | Aesthetics | cs_CZ |
dc.subject | trendy | cs_CZ |
dc.subject | sociální sítě | cs_CZ |
dc.subject | generace Z | cs_CZ |
dc.subject | postmoderna | cs_CZ |
dc.title | Internetové estetické subkultury | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-20 | |
dc.description.department | Department of Marketing Communication and Public Relations | en_US |
dc.description.department | Katedra marketingové komunikace a public relations | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 263776 | |
dc.title.translated | Internet aesthetics | en_US |
dc.contributor.referee | Ježková, Tereza | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Komunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relations | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Communication Studies:Marketing Communication and Public Relations | en_US |
thesis.degree.program | Communication Studies | en_US |
thesis.degree.program | Komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra marketingové komunikace a public relations | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Marketing Communication and Public Relations | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Komunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relations | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Communication Studies:Marketing Communication and Public Relations | en_US |
uk.degree-program.cs | Komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Communication Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá trendem #aesthetics v obsahu na sociálních sítích, který představuje komplexní množinu lifestylových produktů a hodnot. Platforma TikTok, na které tento typ obsahu vznikl, využívá určité funkce, které tvarují interakce svých uživatelů, konkrétně skrze potlačování komunikace mezi jednotlivci a sebereprezentaci skrze osobní profily, a upřednostňování imitace obsahu jako formy interakce. Právě díky této funkcionalitě se vyskytly spekulace, že je aesthetic obsah přejímán jako celková identita jednotlivců v reálném světě. Toto zdání spustilo mezi uživateli sociálních sítí diskurz spojující internetové estetické subkultury s konzumerismem a postmoderními představami o současné společnosti. Práce si proto pokládá otázku, zda je popularita aesthetic obsahu výsledkem postmoderní nátury současné společnosti, nebo se jedná pouze o obsahový trend. Výsledky šetření neprokázaly, že by aesthetic obsah sloužil primárně pro formulaci identity u postmoderně smýšlejících jedinců, prokázaly ale větší míru popularity a přejímání estetických internetových subkultur do osobního života u uživatelů více souhlasících s postmoderní teorií, a u uživatelů, kteří častěji používají platformy preferující imitaci obsahu jako formu socializace. Aesthetic obsah jako takový je zároveň populární napříč... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis focuses on the social media trend of #aesthetics, represented by an all- encompassing collection of lifestyle products and values. TikTok - the platform where this style of content came to be, has certain functions, through which it shapes the behaviour of its users, specifically the suppression of one-on-one communication and self expression through personal profiles and preferring the replication of viral content as a form of socialisation. Because of this, it has been speculated that internet aesthetics are used as templates for identity formation in the real world. This has sparked a discourse between social media users which links internet aesthetics, consumerism and postmodern social theory. Therefore, this paper aims to find out whether the popularity of aesthetic content is a result of a postmodern nature of the current society, or it is a mere trend in social media content. The results of this research do not find that aesthetic content serves primarily as an aid for identity formation in individuals showing a postmodern mindset, they did however show that aesthetic content is more popular and more likely to be adapted into the real life by individuals showing a greater degree of postmodern thinking and users of those social media platforms which favour content imitation as a... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relations | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |