Zkušenost českých seniorů s dezinformacemi
The experience of Czech seniors with misinformation
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191497Identifikátory
SIS: 252078
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šimková, Karolína
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
20. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato bakalářská práce zkoumá vztah českých seniorů k dezinformacím, jejich schopnost kriticky analyzovat informace, metody ověřování informací a možnosti zlepšení jejich mediální gramotnosti. V teoretické části je práce rozdělena do tří segmentů: popis fenoménu dezinformací, pozice dezinformací v českém mediálním kontextu a specifika seniorů v České republice, včetně souvislostí mezi stářím a kognitivními zkresleními. Praktická část se opírá o kvalitativní analýzu polostrukturovaných rozhovorů s deseti seniorními respondenty. Výzkum ukázal, že většina seniorů považuje dezinformace za vážný problém. Někteří ovšem vykazují ve vztahu k tématu apatii nebo rezignaci a jejich názory na vládní opatření proti dezinformacím se odrážejí v politických postojích. Přestože mnozí vidí mediální vzdělávání jako užitečné, pouze menšina má o něm jasnou představu a mnozí seniři účast na vzdělávacích programech odmítají. Výzkum doporučuje vyšší socializaci seniorů a iniciativy na podporu mediálního vzdělávání, které by měly být zaměřeny na efektivnější práci s technologiemi a novými médii.
This bachelor's thesis examines the relationship of Czech seniors to disinformation, their ability to critically analyze information, methods of verifying information, and possibilities for improving their media literacy. The theoretical part of the work is divided into three segments: a description of the phenomenon of disinformation, the position of disinformation in the Czech media context, and the specifics of seniors in the Czech Republic, including the connections between aging and cognitive biases. The practical part is based on a qualitative analysis of semi- structured interviews with ten senior respondents. The research showed that most seniors consider disinformation a serious problem. However, some display apathy or resignation regarding the topic, and their views on government measures against disinformation reflect their political attitudes. Although many see media education as beneficial, only a minority have a clear understanding of it, and many seniors refuse participation in educational programs. The research recommends increased socialization of seniors and initiatives to support media education, which should be focused on more effective use of technologies and new media.