Předvolební strategie kandidátů v prezidentských volbách 2023 v České republice
Election strategy of candidates in the 2023 presidential elections in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191499Identifikátory
SIS: 261347
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Drašar, Michael
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Politologie a veřejná politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra politologie
Datum obhajoby
12. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
prezidentské volby, volební kampaně, předvolební strategie, Andrej Babiš, Danuše Nerudová, Petr PavelKlíčová slova (anglicky)
presidential election, election campaign, election strategy, Andrej Babis, Danuse Nerudova, Petr PavelBakalářská práce se zabývá analýzou strategií předvolebních kampaní kandidátů v prezidentských volbách v České republice v roce 2023. Kampaně tří nejúspěšnějších kandidátů - Andreje Babiše, Danuše Nerudové a Petra Pavla - byly podrobeny tematické analýze, která byla založena na analýze mediálních výstupů a příspěvků na sociálních sítích kandidátů. Cílem práce bylo identifikovat použité strategie v období před prvním kolem voleb na základě typologie Dariusze Skrzypińského. Typologie definuje čtyři typy strategie - utvrzování, rozšiřování, neutralizaci a obracení. Zkoumané období bylo stanoveno od 01.10.2022 do 12.01.2023. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy potřebné k pochopení problematiky a podrobně představena výchozí typologie strategií. Metodologická část podrobně popisuje metody využité k provedení analýzy se zaměřením na sběr a následnou analýzu dat. Závěry práce mohou sloužit jako výchozí bod k dalšímu zkoumání strategií kandidátů v prezidentských kampaních či předvolebních kampaní obecně, zejména pak v rámci propojení využití strategií s konečnými výsledky voleb.
The bachelor thesis deals with the analysis of the candidate's election campaign strategies in the presidential elections in the Czech Republic in 2023. The campaigns of the three most successful candidates - Andrej Babiš, Danuše Nerudová, and Petr Pavel - were subjected to a thematic analysis based on the analysis of the media outputs and the candidate's social media posts. The thesis aimed to identify the strategies used in the period before the first round of elections based on the typology of Dariusz Skrzypiński. The typology defines four types of strategy - reinforcement, expansion, neutralization and reversal. The theoretical part explains the basic concepts essential for understanding the topic and introduces in detail the initial typology of strategies. The methodological part describes in detail the methods used to carry out the analysis, focusing on data collection and subsequent data analysis. The conclusions of the thesis can be used as a starting point for further research on candidates' strategies in presidential campaigns or election campaigns in general, especially in the context of correlating the use of strategies with final election results.