Volba povolání žáků a žákyň devátého ročníku z hlediska genderové perspektivy
Choice of Career in Gender Perspective
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19150Identifikátory
SIS: 69112
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
27. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Ve své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Žáci a žákyně jsou jak v rodině, tak i ve škole ovlivňováni genderovými stereotypy, stejně jako všichni lidé. Pod jejich vlivem pak probíhá příprava na volbu povolání i samotné rozhodnutí pro další studijní dráhu. Právě na základě tohoto faktu se volba povolání u chlapců a dívek odlišuje. Do tohoto procesu vstupují nejvíce nejrůznější faktory: vzdělanostní úroveň rodičů, jejich postoje k mužům a ženám obecně, školní výsledky, zájem o daný obor, ale i informace o škole, atmosféra školy a snadnost přijetí. Plánování budoucnosti není v tomto věku dívek a chlapců příliš jasné a strukturované, ale opět podléhá genderovým stereotypům. Dívky se orientují spíše na rodinu, chod domácnosti a péči o děti. Chlapci berou jako povinnost pracovat a vydělávat peníze pro zajištění rodiny, ke které se vztahují velmi nejasně. Z celého šetření dále vyplývá, že škola nemá (podle explicitních vyjádření samotných žáků/yň) příliš velký vliv na rozhodování a volbu povolání jedinců. Ze způsobu uvažování o pracovních možnostech mužů a žen se zdá, že v rámci určité přípravy na volbu povolání formuje uvažování žáků/yň v tomto oboru. K vedení k rovným příležitostem však systematicky na půdě školy nedochází. Žáci a žákyně vnímají segregaci na trhu práce prostřednictvím vlastních...
This study is focused on elementary school last year's schoolboys and schoolgirls occupational choices in terms of gender perspective. This dimension accompanies every one of us within our living reality, influences our mind, behaviour and acting. No wonder it influences in certain way also preferences of teenagers choosing their career. The goal of this study is to map occupational choosing processes of elementary school last year's schoolboys and schoolgirls in terms of gender perspective. There have been set up several research targets. The principal question is as following: Which way / where differ occupational choices of today's ninth class schoolboys and schoolgirls influenced with gender arrangement and gender stereotypes? Further questions touch related topics: How the gender arrangement influences these teenager's future plans? To what degree acts school for the benefit of equal opportunities when prepares for the occupational choice? How the schoolboys, schoolgirls and their teachers perceive job market segregation, being anticipated by education and preparation for particular occupation, which is in itself influenced with the gender arrangement? Theoretical section explains basic constructs. Furthermore it notifies of gender based job market segregation. Next chapter is dedicated to gender in...