Prezentace jednorázových elektronických cigaret na vybraných českých e-shopech
Presentation of disposable electronic cigarettes at selected Czech e-shops
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191519Identifikátory
SIS: 264637
Kolekce
- Kvalifikační práce [4517]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Denisa
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Adiktologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
20. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
jednorázové elektronické cigarety, e-cigarety, nikotin, e-shop, reklamaKlíčová slova (anglicky)
disposable electronic cigarettes, e-cigarettes, nicotine, e-shop, advertisingVýchodiska: S nárůstem užívání elektronických cigaret narůstá v České republice také nabídka nových produktů a prodejních kanálů s různými marketingovými strategiemi k zaujmutí zákazníků. Silně zastoupeným prodejním kanálem jednorázových e-cigaret jsou e-shopy. Používají různé marketingové strategie k zaujmutí zákazníků. Prodej na internetu není v ČR v oblasti tabáku a nikotinu dostatečně regulovaný. Prodejci tak mohou cílit také na nezletilé a nekuřáky. Cíl studie: Cílem práce je zmapovat a popsat formy reklamy a nabídky jednorázových elektronických cigaret v prostředí vybraných českých e-shopů. Metody: S pomocí kriteriálního výběru byly metodou desk search (vyhledávání v internetovém prohlížeči) identifikovány české e-shopy prodávající jednorázové e-cigarety. Na těchto e- shopech byla provedena analýza, přičemž byly zkoumány vizuální a textové prvky použité marketingové komunikace (např. obrázky, bannery, texty atd.), marketingová tvrzení propagující benefity e-cigaret, využití prostředků podpory prodeje a také, zda tyto e-shopy technikami propagace a reklamy necílí na vulnerabilní skupiny (děti, dospívající a nekuřáci). Na základě stanovených kritérií bylo identifikováno 13 tuzemských e-shopů, na kterých byly mapovány a analyzovány předem stanovené prvky reklamy a propagace. Data byla...
Background: As the use of e-cigarettes grows in the Czech Republic, so does the range of new products and sales channels with different marketing strategies to attract customers. A strong sales channel for disposable e-cigarettes is e-shops. They use different marketing strategies to attract customers. Internet sales are not sufficiently regulated in the tobacco and nicotine sector in the Czech Republic. Sellers can therefore also target minors and non-smokers. Aims: The aim of the study is to map and describe the forms of advertising and offering of disposable electronic cigarettes in the environment of selected Czech e-shops. Methods: Czech e-shops selling disposable e-cigarettes were identified using a desk search method. These e-shops were analysed by examining the visual and textual elements of the marketing communication used (e.g. images, banners, texts, etc.), marketing claims promoting the benefits of e-cigarettes, the use of sales promotion tools, and whether these e-shops target vulnerable groups (children, adolescents and non-smokers) with promotion and advertising techniques. On the basis of the established criteria, 13 domestic e-shops were identified and the predetermined elements of advertising and promotion were mapped and analysed. The data was recorded in the form of screenshots...