dc.contributor.advisor | Mengozzi, Chiara | |
dc.creator | Lachmanová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T23:30:09Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T23:30:09Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/191544 | |
dc.description.abstract | (CZ) Předkládaná diplomová práce se soustředí na zvířata objevující se v díle Tommasa Landolfiho. Zvířecí bytosti jsou konstantním elementem Landolfiho tvorby a jejich přítomnost byla nahlížena mnohými úhly pohledu. Nejnovější kritické studie o Landolfiho zvířatech se snaží zdůraznit autorovu polemiku s antropocentrismem a jeho snahu o nalezení jazyka, který by se neomezoval pouze na lidské vnímání skutečnosti. Tato práce si klade za cíl přispět k tématu kritiky antropocentrismu prostřednictvím fantastična a ozvláštnění, interpretačních klíčů, jimiž lze Landolfiho zvířata nahlížet. Tyto narativní strategie Landolfimu umožňují zrušit automatizaci lidského vnímání, zpochybnit absolutní pravdu a kritizovat tradiční dichotomii člověkzvíře. Na základě výše zmíněných východisek jsou analyzovány vybrané povídky z Landolfiho sbírek Rozprava o vyšších systémech, Švábí moře, Meč a dlouhé povídky Měsíční kámen, Dvě staré panny a Rakokrálovna. Klíčová slova: Tommaso Landolfi, italská literatura 20.století, zvířata v literatuře, fantastično, ozvláštnění | cs_CZ |
dc.description.abstract | (EN) This diploma thesis focuses on animals in the narrative of Tommaso Landolfi. Animals are a constant element in Landolfi's work and their presence has been examined from many perspectives. The most recent critical studies on Landolfi's animals try to highlight the author's polemic with antropocentrism and his effort to find a language that is not limited to the human perception of reality. This work aims to contribute to the theme of the critique of anthropocentrism through the fantastic mode and the estrangement, the two interpretive keys through which Landolfi's animal could be studied. These narrative strategies allow Landolfi to undo the automatisation of human perception, to challenge the human belief in absolute truth and criticise the traditional human-animal dichotomy. Selected short stories from Landolfi's collections Dialogo dei massimi sistemi, Il mar delle blatte, La spada and the novels La pietra lunare, Le due zittelle and Cancroregina are analysed on the basis of the above-mentioned starting points. Key words: Tommaso Landolfi, Italian literature of the 20th Century, literary animals, fantastic fiction, estrangement | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Tommaso Landolfi|Italian literature of the 20th Century|literary animals|fantastic fiction|estrangement | en_US |
dc.subject | Tommaso Landolfi|italská literatura 20. století|zvířata v literatuře|fantastično|ozvláštnění | cs_CZ |
dc.title | Fantastická zvířata Tommasa Landolfiho | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-19 | |
dc.description.department | Institute of Romance Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav románských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 257971 | |
dc.title.translated | Tommaso Landolfi's Fantastic Animals | en_US |
dc.contributor.referee | Žáčková, Magdalena | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Italian Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Italianistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Italian Studies | en_US |
thesis.degree.program | Italianistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav románských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Romance Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Italianistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Italian Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Italianistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Italian Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (CZ) Předkládaná diplomová práce se soustředí na zvířata objevující se v díle Tommasa Landolfiho. Zvířecí bytosti jsou konstantním elementem Landolfiho tvorby a jejich přítomnost byla nahlížena mnohými úhly pohledu. Nejnovější kritické studie o Landolfiho zvířatech se snaží zdůraznit autorovu polemiku s antropocentrismem a jeho snahu o nalezení jazyka, který by se neomezoval pouze na lidské vnímání skutečnosti. Tato práce si klade za cíl přispět k tématu kritiky antropocentrismu prostřednictvím fantastična a ozvláštnění, interpretačních klíčů, jimiž lze Landolfiho zvířata nahlížet. Tyto narativní strategie Landolfimu umožňují zrušit automatizaci lidského vnímání, zpochybnit absolutní pravdu a kritizovat tradiční dichotomii člověkzvíře. Na základě výše zmíněných východisek jsou analyzovány vybrané povídky z Landolfiho sbírek Rozprava o vyšších systémech, Švábí moře, Meč a dlouhé povídky Měsíční kámen, Dvě staré panny a Rakokrálovna. Klíčová slova: Tommaso Landolfi, italská literatura 20.století, zvířata v literatuře, fantastično, ozvláštnění | cs_CZ |
uk.abstract.en | (EN) This diploma thesis focuses on animals in the narrative of Tommaso Landolfi. Animals are a constant element in Landolfi's work and their presence has been examined from many perspectives. The most recent critical studies on Landolfi's animals try to highlight the author's polemic with antropocentrism and his effort to find a language that is not limited to the human perception of reality. This work aims to contribute to the theme of the critique of anthropocentrism through the fantastic mode and the estrangement, the two interpretive keys through which Landolfi's animal could be studied. These narrative strategies allow Landolfi to undo the automatisation of human perception, to challenge the human belief in absolute truth and criticise the traditional human-animal dichotomy. Selected short stories from Landolfi's collections Dialogo dei massimi sistemi, Il mar delle blatte, La spada and the novels La pietra lunare, Le due zittelle and Cancroregina are analysed on the basis of the above-mentioned starting points. Key words: Tommaso Landolfi, Italian literature of the 20th Century, literary animals, fantastic fiction, estrangement | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |