Zkušenosti žáků vybraných základních škol v hlavním městě Praha s konzumací nealkoholických piv: dotazníková studie
Experience of pupils of selected primary schools with consumption of non-alcoholic beers in Prague: Questionnaire survey
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191620Identifiers
Study Information System: 264627
Collections
- Kvalifikační práce [4519]
Author
Advisor
Referee
Barták, Miroslav
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague
Date of defense
20. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
zkušenosti, žáci, základní škola, nealkoholická pivaKeywords (English)
experience, pupils, primary school, non-alcoholic beersVýchodiska: Ochucená nealkoholická piva se v posledních letech stala velmi populární mezi dětmi a dospívajícími. Tyto produkty na sebe upozorňují nejen svou chutí, obalem, designem ale také dojmem, že se jedná spíše o limonádu než o pivo. Jsou dostupná a podle většiny lidí bezriziková. Děti a dospívající je konzumují obvykle i za přítomnosti dospělých, často rodičů. Cíl práce: Cílem této studie je zmapovat zkušenosti žáků 9. tříd s užíváním nealkoholických piv a identifikovat, jak žáci vnímají jejich rizikovost. Metody: Výzkum byl realizován kvantitativní metodou, konkrétně dotazníkovým šetřením. Data byla sebrána jako dotazníky v papírové podobě ve vybraných školách v městské části Prahy 9 a přepsána do MS Excel, kde byla i zpracována. Dotazníků se účastnili studenti 9. tříd. Celkově se dotazníku zúčastnilo 79 respondentů, největší zastoupení bylo 15letých žáků. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že 85 % žáků má alespoň jednorázovou zkušenost s nealkoholickými pivy. Mezi respondenty, kteří zkušenost mají, jsou více zastoupeny dívky (57 %). Pouze 61 % žáků odpovědělo správně na otázku, co je to nealkoholické pivo. Frekvence užívání byla u 40 % respondentů méně než jednou týdně, což byla nejčastější odpověď. Celkem 49 % respondentů si myslí, že je nealkoholické pivo možné zakoupit od 15 let. Více než...
Background: Flavoured non-alcoholic beers have become very popular among children and teenagers in recent years. These products are appealing because of their taste, packaging, design, but also because they give the impression that they are more like lemonade than beer. They are affordable and risk-free for most people, so children and adolescents usually consume it in the presence of adults, often parents. Objective: The aim of this study is to map the experiences of 9th grade students with the use of non-alcoholic beers and to identify students' perceptions of their risk. Methods: The research was realised by quantitative method, namely a questionnaire survey. Data were collected as questionnaires in paper form in selected schools in the district of Prague 9 and transcribed into MS Excel, where they were also processed. Students of 9th grade participated in the questionnaires. A total of 79 respondents took part in the questionnaire, with the largest representation of 15-year-old students. Results: The results show that 85 % of the pupils have had at least one experience with non- alcoholic beers. Among the respondents who have had experience, girls are more represented (57 %). Only 61 % of pupils answered correctly the question what is a non-alcoholic beer. Frequency of use was less than once a...