Alljuzija v izbrannych proizvedenijach sovremennych russkich avtorov
Allusion in selected pieces of modern Russian authors
Aluze ve vybraných dílech současných ruských autorů
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19169Identifikátory
SIS: 68046
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hříbková, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - ruský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra rusistiky a lingvodidaktiky
Datum obhajoby
20. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Ruština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce je věnována otázce literární aluze ve vybraných dílech současných ruských prozaiků. V první části práce autorka zkoumá koncept aluze z hlediska teorie. Udává definici a charakteristiku aluze, vymezuje základní pojmy, tj. presupozice (kulturní předpoklad), denotát (text-pramen) a marker, neboli reprezentant (element odkazující na určitý pramen). Je zohledněn proces "kódování-vnímání-dekódování" a popisují se stádia rozumových činností autora díla při tvorbě aluze a čtenáře při jejím vnímání a pochopení. V diplomové práci se také uvádí tematická klasifikace literárních aluzí na 10 základních typů. Aluze se zkoumá z praktického hlediska při analýze takových děl, jako jsou Posvátná kniha vlkodlaka Viktora Pelevina, Ruská krasavice Viktora Jerofejeva a Rodiče Dmitrije Lipskerova. Pro hlubší pochopení jejich spisovatelské tvorby autorka uvádí některá důležitá životní fakta.
The thesis is dedicated to the question of literary allusion in selected works of modern Russian writers. In the first part of the thesis the author explores the concept of allusion from the theoretical point of view. She defines and characterizes allusion, specifies basic notions, i.e. presupposition, denotator, and marker. The process of "encoding - perceiving - decoding" is also taken into consideration. The author describes various stages of mental processes of a writer while creating an allusion and of a reader while perceiving and understanding it. Literary allusions are classified into 10 main groups according to their themes. Allusion is explored from the practical point of view by analyzing such literary works as The holy book of the werewolf by Viktor Pelevin, Russian beauty by Viktor Jerofejev and Grandparents by Dmitry Lipskerov. In order to deeply understand the writers' creative work, the author presents several biographical facts.