dc.contributor.advisor | Soukup, Petr | |
dc.creator | Lacina, Ondřej | |
dc.date.accessioned | 2024-07-15T06:26:33Z | |
dc.date.available | 2024-07-15T06:26:33Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/191808 | |
dc.description.abstract | In the world of rapidly evolving technologies, the last two years have seen a massive expansion of artificial intelligence. We are therefore all encountering emerging AI tools in our everyday lives. The thesis titled The Impact of AI Tools on Higher Education Students focuses on the ways in which students of Czech universities approach these new emerging technologies. After explaining the notion of artificial intelligence, the fundamental breakdown of the tools is outlined. The possible good and negative elements of these new instruments are also discussed. For the research, a mixed research design is adopted, which separates the analysis into two sections using the explanatory sequential design's processes. In the first step, a quantitative questionnaire survey was undertaken, with respondents divided proportionally into ten quotas based on the ISCED-F 2013 category. Semi-structured interviews were used in the second stage to augment the questionnaire survey. The analysis resulted in the key trends in the use of AI tools among students of Czech universities. High focus is given on the frequency of use, preferred tools, usual purposes of usage in academic, private, and professional life, faith in the generated information, and worries about potential negative consequences. The usual user groups for... | en_US |
dc.description.abstract | V kontextu rychle se vyvíjejících technologií dochází v posledních několika letech i k rozsáhlému rozšiřování umělé inteligence. S nově vznikajícími nástroji fungujícími na bázi AI se proto setkáváme i my ve svých běžných životech. Diplomová práce s názvem Vliv nástrojů umělé inteligence na studenty českých vysokých škol se zaměřuje na způsoby, jakými studenti českých soukromých, veřejných a státních vysokých škol přistupují k těmto novým technologiím. Po přiblížení konceptu umělé inteligence je popsáno základní členění nástrojů. Představeny jsou i potenciální pozitivní a negativní stránky, které se s těmito novými nástroji pojí. Pro samotný výzkum je využito kombinovaného výzkumného designu, který dle postupů výkladového sekvenčního designu rozděluje analýzu do dvou etap. V první etapě proběhlo kvantitativní dotazníkové šetření, které proporčně dle kategorizace ISCED-F 2013 sdružilo respondenty do celkem 10 oborových kvót. V druhé etapě bylo dotazníkové šetření doplněno polostrukturovanými rozhovory. Výsledkem analýzy jsou stěžejní trendy v používání nástrojů umělé inteligence mezi studenty českých vysokých škol. Vysoký důraz je zde kladen na četnost využívání nástrojů, preferované nástroje, typické účely jejich použití v akademickém, soukromém i pracovním životě, důvěru ve vygenerované informace... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | higher education | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | artificial intelligence | en_US |
dc.subject | neural networks | en_US |
dc.subject | vysokoškolské vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | umělá inteligence | cs_CZ |
dc.subject | neuronové sítě | cs_CZ |
dc.title | Vliv nástrojů umělé inteligence na studenty českých vysokých škol | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-24 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 261628 | |
dc.title.translated | The impact of AI tools on higher education students | en_US |
dc.contributor.referee | Remr, Jiří | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology with specialisation in Applied Research and Its Methodology | en_US |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology with specialisation in Applied Research and Its Methodology | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V kontextu rychle se vyvíjejících technologií dochází v posledních několika letech i k rozsáhlému rozšiřování umělé inteligence. S nově vznikajícími nástroji fungujícími na bázi AI se proto setkáváme i my ve svých běžných životech. Diplomová práce s názvem Vliv nástrojů umělé inteligence na studenty českých vysokých škol se zaměřuje na způsoby, jakými studenti českých soukromých, veřejných a státních vysokých škol přistupují k těmto novým technologiím. Po přiblížení konceptu umělé inteligence je popsáno základní členění nástrojů. Představeny jsou i potenciální pozitivní a negativní stránky, které se s těmito novými nástroji pojí. Pro samotný výzkum je využito kombinovaného výzkumného designu, který dle postupů výkladového sekvenčního designu rozděluje analýzu do dvou etap. V první etapě proběhlo kvantitativní dotazníkové šetření, které proporčně dle kategorizace ISCED-F 2013 sdružilo respondenty do celkem 10 oborových kvót. V druhé etapě bylo dotazníkové šetření doplněno polostrukturovanými rozhovory. Výsledkem analýzy jsou stěžejní trendy v používání nástrojů umělé inteligence mezi studenty českých vysokých škol. Vysoký důraz je zde kladen na četnost využívání nástrojů, preferované nástroje, typické účely jejich použití v akademickém, soukromém i pracovním životě, důvěru ve vygenerované informace... | cs_CZ |
uk.abstract.en | In the world of rapidly evolving technologies, the last two years have seen a massive expansion of artificial intelligence. We are therefore all encountering emerging AI tools in our everyday lives. The thesis titled The Impact of AI Tools on Higher Education Students focuses on the ways in which students of Czech universities approach these new emerging technologies. After explaining the notion of artificial intelligence, the fundamental breakdown of the tools is outlined. The possible good and negative elements of these new instruments are also discussed. For the research, a mixed research design is adopted, which separates the analysis into two sections using the explanatory sequential design's processes. In the first step, a quantitative questionnaire survey was undertaken, with respondents divided proportionally into ten quotas based on the ISCED-F 2013 category. Semi-structured interviews were used in the second stage to augment the questionnaire survey. The analysis resulted in the key trends in the use of AI tools among students of Czech universities. High focus is given on the frequency of use, preferred tools, usual purposes of usage in academic, private, and professional life, faith in the generated information, and worries about potential negative consequences. The usual user groups for... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |