Mediální návyky dětí ve věku 6-8 let
The Media Habits of Children Aged 6-8 Years
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191849Identifikátory
SIS: 257940
Kolekce
- Kvalifikační práce [18289]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šimková, Karolína
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Média, mediální návyky, děti, čas u obrazovky, guided tourKlíčová slova (anglicky)
Media, media habits, children, screentime, guided tourDiplomová práce se zabývá mediálními návyky dětí ve věku 6 - 8 let, tedy věku, který dle chápání psychologie odpovídá mladšímu školnímu věku. Prostřednictvím etnografické metody tzv. guided tour, při níž participant výzkumníka provede svou domácností, je možné tyto mediální návyky zkoumat v přirozeném prostředí participanta. Hlavní výzkumnou otázkou, kterou si výzkum dává za cíl zodpovědět, je samotný název práce, tady jaké jsou mediální návyky dětí v tomto věku. Vedlejší výzkumné otázky jsou poté zaměřeny především na samostatné užívání médií, srovnání každodenního, rutinního, užívání médií s obdobím většího množství volného času (prázdniny, víkend atd.), jaká média děti užívají a či jejich prostřednictvím komunikují s vrstevníky, v neposlední řadě rovněž na organizaci vlastního prostoru ve vztahu k jednotlivým médiím. Podrobné výsledky této analýzy poté odkrývají obsahy, které participanti konzumují na užívaných zařízeních, technické a dovedností problémy spojované s médii, popis přístupu jednotlivých rodin k užívání médií, samostatnost zacházení, zapojení médií v rutině dětí a potažmo rodiny a odlišnost této rutiny v období s větším množstvím volného času. Bylo zjištěno, že lze pozorovat rozdíl mezi mediálními návyky v období s větším množstvím volného času a v každodenním životě. Tento poznatek...
This diploma thesis explores the media habits of children aged 6-8, a developmental stage corresponding to early school age according to psychological understanding. Through the ethnographic method of guided tour, in which participants lead the researcher through their home, it is possible to examine these media habits within their natural environment. As indicated by its title, this thesis is primarily dedicated to researching media habits among children of this age group. The secondary research questions are focused on independent media engagement and contrasting daily media usage with periods of increased leisure time, such as holidays or weekends. Additionally, it examines which type of media children use and whether they use them to communicate with their peers. Finally, it explores the organization of personal space in relation to the individual media. The detailed results of this analysis uncover the content consumed on participants' devices, technical and skill-related challenges associated with media, descriptions of individual families' media usage approaches, levels of independence in media consumption, the integration of media into daily children's or family routines, and the difference in these routines compared to periods of increased leisure time. It was observed that there exists a...