Sharenting z pohledu rodičů a dětí ve věku 10-13 let
Sharenting from the perspective of parents and children aged 10-13
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191911Identifikátory
SIS: 263282
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vochocová, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sharenting, sociální sítě, fotografie, děti, rodiče, souhlas, sdíleníKlíčová slova (anglicky)
Sharenting, social media, photography, children, parents, consent, sharingDiplomová práce zpracovává téma sharenting skrze perspektivu rodičů a jejich dětí ve věku 10-13 let. Prostřednictvím zkoumaného fenoménu je věnován prostor rodičům a dětem k vyjádření jejich vlastního postoje. Výzkum reflektuje dosavadní teoretické poznatky, kterými je problematika sharentingu definována. Pomocí hloubkových kvalitativních rozhovorů je zpracován výzkum s dvojicí rodič a dítě. Data byla analyzována kombinací tematické a konverzační analýzy. Z hlavních zjištění v této práci vyplývá, že dotazované děti projevují vůči svým rodičům důvěru, avšak jejich postoj se značně liší podle konkrétního obsahu a vůči subjektům, kterými je sdílení jejich vlastní osoby vykonáváno. Podle dětí by ke zveřejňování jejich informací mělo docházet pouze za předpokladu jejich souhlasu. Pro rodiče je sharenting novou disciplínou, o které není k dispozici příliš mnoho informací. Pomocí výzkumu bylo zjištěno, že mezi rodiči a dětmi nedochází k pravidelné komunikaci na probírané téma. Z výpovědí participantů a následných hlavních zjištění výzkumu je potvrzeno, že by se problematika sharentingu měla více rozšířit do povědomí široké veřejnosti. Výsledky tohoto výzkumu mohou sloužit jako základ pro realizaci dalšího výzkumu zaměřeného na sharenting.
The thesis deals with the topic of sharenting through the perspective of parents and their children aged 10-13. Through the examined phenomenon, space is given to parents and children to express their own position. The research reflects the existing theoretical knowledge that defines the issue of sharenting. Using in-depth qualitative interviews, research with a parent-child dyad is elaborated. Data were analysed using a combination of thematic and conversation analysis. The main findings in this thesis show that children show trust towards their parents, but their attitude varies considerably according to the specific content and towards the subjects through whom the sharing of their own person is performed. According to children, disclosure of their information should only take place with their consent. For parents, sharenting is a new discipline about which not much information is available. Through the research it was found that there is no regular communication between parents and children on the topic being discussed. From participants' statements and the subsequent main findings of the research, it is confirmed that the issue of sharenting should be more widely known to the public. The results of this research can serve as a basis for conducting further research on sharenting.