Liturgický zpěv v liturgii svatého Jana Zlatoustého
Liturgical chant in the Liturgy of Saint John Chrysostom
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19201Identifikátory
SIS: 56649
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotas, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
28. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Liturgický zpěv v liturgii svatého Jana Zlatoústého Konstantin Moravenov, Bc. Resumé Tato práce pojednává o posvátné hudbě v církvích byzantského obřadu a konkrétně o liturgickém zpěvu v liturgii sv. Jana Zlatoústého. První kapitola sleduje vývoj zpěvu a hudby v dějinách. Druhá kapitola hledá kořeny zpívané liturgie v pramenech Starého zákona, nalézá je v židovské synagogální bohoslužbě a sleduje genezi liturgického zpěvu v rané církvi. Třetí kapitola pojednává obecně o liturgickém zpěvu a o druzích přednesu nápěvů. Čtvrtá kapitola se zaměřuje konkrétně na charakteristické vlastnosti byzantského liturgického zpěvu. Pátá kapitola pojednává o dějinách a vývoji liturgie sv. Jana Zlatoústého a o autorství jejího slovanského překladu. Šestá kapitola rozebírá a vysvětluje jednotlivé části této bohoslužby a předkládá nám v plném znění texty jednotlivých zpěvů (antifony, hymnusy, vozhlasy a odpovědi lidu) podle oficiálního (v Římě nedávno schváleného) překladu liturgie sv. Jana Zlatoústého do českého jazyka. Cílem práce bylo seznámit čtenáře s byzantským liturgickým zpěvem a s velkým významem, který má při utváření bohoslužby. Působení Svaté liturgie na lidskou duši je silnější, jestliže kvalita zpěvů odpovídá její vznešenosti. Proto kantoři a sboroví zpěváci mají velkou zodpovědnost za to, zda Boží slovo bylo...
Liturgical Chant at the Liturgy of St. John Chrysostom Summary This work dissertates on sacred misic in Byzantine ceremony churches, on a liturgy chant of Liturgy of St. John Chrysostom. The first chapter follows the evolution of chant and music throughout history. The second chapter inquires about roots of chunted liturgy in the repository of the Old Testament, goes to the Jewish liturgy and follows the genesis of the liturgy chant in early Christian period. The third chapter deals in general with liturgy chant and sorts of singing of traditional melodies. The fourth chapter concentrates on characteristics of Byzantine liturgy chant. The fifth chapter deals with history and evolution of Liturgy of St. John Chrysostom and the authorship of his Slavonic translation. The sixth chapter deals with individual parts of a church service and gives full wording of different chants according to the translation of Liturgy of St. John Chrysostom to Czech language. The task of this work is to introduce to the reader the Byzantine liturgy chant as well as its tremendous importance on church service. The influence on the human soul is far stronger due to the grandness quality of singing. Thus conductors and the choir singers are responsible for giving distinction to the Gospel announciation. Some key concepts Music in...