Approximate Techniques for Dynamic Vehicle Routing Problems
Aproximační techniky pro dynamické problémy rozvozu
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192092Identifikátory
SIS: 254055
Kolekce
- Kvalifikační práce [11326]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fink, Jiří
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Informatika se specializací Obecná informatika
Katedra / ústav / klinika
Katedra teoretické informatiky a matematické logiky
Datum obhajoby
28. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
problém rozvozu|optimalizace|on-lineKlíčová slova (anglicky)
vehicle routing|optimization|on-lineTato práce studuje dynamický problém rozvozu s omezenou kapacitou a měnící se dos- tupností vozidel. Motivací pro studium tohoto problému je rostoucí poptávka po rychlých a spolehlivých doručovacích službách v posledních letech. V první části práce analyzujeme problém a vytvoříme jeho formální model. Poté navrhneme a implementujeme strategie pro vypořádání se s dynamickou podstatou problému. Dále implementujeme exaktní a heuristické algoritmy, jako je heuristika vkládáním, celočíselné programování, evoluční algoritmy a optimalizace kolonií mravenců. Nakonec porovnáme algoritmy s různými strategiemi a parametry na Kilbyho datové sadě. 1
This thesis studies the capacitated dynamic vehicle routing problem with changing vehicle availability. It is motivated by the increasing demand for fast and reliable delivery services in recent years. First, we analyze the problem and build its formal model. Then we propose several policies to process dynamically appearing orders. Next, we implement exact and heuristic algorithms like insertion heuristic, mixed integer programming, evo- lutionary algorithm, and ant colony optimization. Finally, we compare the algorithms with different policies and parameters on Kilby's dataset. 1