Ověřené profily na sociálních sítích jako atribut důvěryhodnosti zdroje
Verified profiles on social media as an attribute of source credibility
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192140Identifiers
Study Information System: 259007
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Sedláček, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
17. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ověřený profil|autorita|sociální síť|sociální média|odznak ověření|důvěryhodnost|uvěřitelnost|hodnověrnostKeywords (English)
social site|social media|verified profile|verification badge|credibility|believability|trustworthiness|authorityv českém jazyce Tato bakalářská práce se zabývá ověřenými profily na sociálních sítích jako atributem důvěryhodnosti zdroje. Teoretická část se věnuje problematice důvěryhodnosti informačních zdrojů při komunikaci informací ve virtuálním prostoru. Je zde podrobně definována důvěryhodnost a následně přiblížen rámec pro hodnocení důvěryhodnosti. Dále dochází k rozboru vybraných sociálních sítí a nástroje k ověření profilu, který tyto sítě nabízí. Jsou zde popsány druhy, vzhled a kritéria pro získání odznaku ověření. Poslední část tvoří rešerše odborné literatury mapující aktuální stav vědeckého poznání. Praktická část odpovídá na položené otázky formou kvantitativní výzkumné metody v podobě dotazníků a následně kvalitativní výzkumné metody v podobě polostrukturovaných rozhovorů. Cílem této práce je zjistit, jakou roli hraje ověření profilu ve vnímané důvěryhodnosti zdroje a zda je zde nějaká korelace mezi důvěryhodností zdroje, ověřením profilu a procesem ověření.
in English This Bachelor thesis concerns itself with verified profiles on social media as an attribute of source credibility. The theoretical part is devoted to the issue of credibility of information sources in virtual space. After detailed definition of credibility the thesis describes framework of credibility assessment. Then the thesis covers selected social media and their tool for profile verification. The thesis decribes the types, appearance and criteria for obtaining verification badge. The last part is a literature research on the current state of scientific knowledge. The practical part answers posed questions with the use of quantitative research method in the form of questionnaires and with the use of qualitative research method in the form of semi- structured interviews. The purpose of this thesis is to determine what role profile verification badge plays in the perceived source credibility and where there is any correlation between source credibility, profile verification and the verification process.