Souřadící partikule a doprovodná gestikulace v japonštině
Parallel-marking particles and co-speech gestures in Japanese
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/192163/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192163Identifiers
Study Information System: 257232
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Lutovská, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Asian Studies: Japanese Studies
Department
Institute of Asian Studies
Date of defense
20. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
japonský jazyk|souřadící partikule|gestikulace|multimodální korpus|ohraničenostKeywords (English)
japanese language|parallel-marking particles|co-speech gesture|multimodal corpus|boundednessCílem této práce je prozkoumat vztah mezi ohraničeností (boundedness) a souřadícími partikulemi v japonštině z multimodálního hlediska zaměřeného na gesta. První část práce představuje nejprve historii oboru gesture studies a následně podrobně vysvětluje základní východiska a terminologii potřebnou pro studium gest. Je zde představena definice gestikulace na základě rozšířeného Kendonova kontinua a jednotlivé fáze gest. Druhá část práce je zaměřená na multimodální výzkum seznamů a japonské souřadící partikule jako prostředek pro tvorbu seznamů. Zde je vysvětlen pojem ohraničenost a také souvislost mezi ohraničeností a typy seznamů. V závěrečné třetí části je prezentován způsob provedení a výsledky korpusové analýzy zaměřené na zkoumání závislosti mezi typem partikule a ohraničeností gesta. Klíčová slova: japonský jazyk, souřadící partikule, gestikulace, multimodální korpus, ohraničenost
The aim of this thesis is to investigate the relationship between boundedness and parallel- marking particles in Japanese from a multimodal, gesture-oriented perspective. The first part of the thesis introduces the history of the field of gesture studies and then explains in detail the basic background and terminology needed for the study of gestures. A definition of co-speech gesture based on Kendon's continua and the different phases of gestures are introduced. The second part of the paper focuses on multimodal list research and Japanese parallel-marking particles as a means for list construction. Here the notion of boundedness is explained as well as the connection between boundedness and list types. Finally, the third section presents the process and the results of a corpus analysis aimed at investigating the relationship between particle type and gesture boundedness. Keywords: japanese language, parallel-marking particles, co-speech gesture, multimodal corpus, boundedness