dc.contributor.advisor | Adamovičová, Ana | |
dc.creator | Gao, LiYun | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T12:53:48Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T12:53:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/192172 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá problematikou partikulí z hlediska akvizice češtiny jako cizího jazyka. Slovní druh partikule je poněkud opomíjen, přestože jde o jazykové prostředky často se vyskytující v mluveném projevu, kterým by ve výuce češtiny pro cizince měla být věnována větší pozornost. Cílem práce je zjistit, jak a do jaké míry jsou partikule zapojovány do výuky a do vybraných učebnic češtiny pro cizince, ať už textů, či případně také cvičení, a na základě výsledku šetření nabídnout strategie pro zlepšení osvojování partikulí cizinci. Teoretická část BP uvádí různé přístupy k partikulím, jejich vymezení v jazykovědných pracích a též jejich užití v mluveném i psaném diskursu. Dále je pozornost věnována problematice akvizice českých partikulí, přičemž důraz je na referenční popis češtiny dle SERR. Praktická část obsahuje analýzu vybraných učebnic a dotazníkové šetření mezi studenty češtiny pro cizince. Klíčová slova partikule, referenční popis SERR, učebnice češtiny pro cizince, dotazníkové šetření, lingvodidaktická doporučení | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with the issue of particles from the perspective of acquiring Czech as a foreign language. The part of speech particle is somewhat neglected, even though it is a language device often found in spoken speech that should be given more attention in linguistic works and the teaching of Czech for foreigners. The aim of this thesis is to find out how and to what extent particles are included in teaching and selected textbooks of Czech for foreigners both in texts and exercises, and based on the result of the research to offer strategies for improving particle learning. The theoretical part of the thesis presents various approaches to particles, their definition and their use in spoken and written discourse. Furthermore, attention is paid to the issue of acquiring Czech particles, while emphasis is placed on the reference description of Czech according to CEFR. The practical part contains an analysis of selected textbooks and a questionnaire survey among students of Czech for foreigners. Key words particles, reference description CEFR, textbooks of Czech for foreigners, questionnaire survey, linguodidactic recommendations | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | particles|reference description CEFR|Czech textbooks for foreigners|language acquisition|lingual-didactic recommendations | en_US |
dc.subject | partikule|referenční popis SERR|učebnice češtiny pro cizince|dotazníkové šetření|lingvodidaktická doporučení | cs_CZ |
dc.title | Partikule z hlediska akvizice češtiny jako cizího jazyka | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-12 | |
dc.description.department | Institute of Czech and Deaf Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 265086 | |
dc.title.translated | Particles from the perspective of acquiring Czech as a foreign language | en_US |
dc.contributor.referee | Kopřivová, Marie | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Bohemistics for Foreigners | en_US |
thesis.degree.discipline | Bohemistika pro cizince | cs_CZ |
thesis.degree.program | Bohemistics for Foreigners | en_US |
thesis.degree.program | Bohemistika pro cizince | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech and Deaf Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Bohemistika pro cizince | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Bohemistics for Foreigners | en_US |
uk.degree-program.cs | Bohemistika pro cizince | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Bohemistics for Foreigners | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá problematikou partikulí z hlediska akvizice češtiny jako cizího jazyka. Slovní druh partikule je poněkud opomíjen, přestože jde o jazykové prostředky často se vyskytující v mluveném projevu, kterým by ve výuce češtiny pro cizince měla být věnována větší pozornost. Cílem práce je zjistit, jak a do jaké míry jsou partikule zapojovány do výuky a do vybraných učebnic češtiny pro cizince, ať už textů, či případně také cvičení, a na základě výsledku šetření nabídnout strategie pro zlepšení osvojování partikulí cizinci. Teoretická část BP uvádí různé přístupy k partikulím, jejich vymezení v jazykovědných pracích a též jejich užití v mluveném i psaném diskursu. Dále je pozornost věnována problematice akvizice českých partikulí, přičemž důraz je na referenční popis češtiny dle SERR. Praktická část obsahuje analýzu vybraných učebnic a dotazníkové šetření mezi studenty češtiny pro cizince. Klíčová slova partikule, referenční popis SERR, učebnice češtiny pro cizince, dotazníkové šetření, lingvodidaktická doporučení | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis deals with the issue of particles from the perspective of acquiring Czech as a foreign language. The part of speech particle is somewhat neglected, even though it is a language device often found in spoken speech that should be given more attention in linguistic works and the teaching of Czech for foreigners. The aim of this thesis is to find out how and to what extent particles are included in teaching and selected textbooks of Czech for foreigners both in texts and exercises, and based on the result of the research to offer strategies for improving particle learning. The theoretical part of the thesis presents various approaches to particles, their definition and their use in spoken and written discourse. Furthermore, attention is paid to the issue of acquiring Czech particles, while emphasis is placed on the reference description of Czech according to CEFR. The practical part contains an analysis of selected textbooks and a questionnaire survey among students of Czech for foreigners. Key words particles, reference description CEFR, textbooks of Czech for foreigners, questionnaire survey, linguodidactic recommendations | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |