Zobrazit minimální záznam

Particles from the perspective of acquiring Czech as a foreign language
dc.contributor.advisorAdamovičová, Ana
dc.creatorGao, LiYun
dc.date.accessioned2024-07-20T06:35:20Z
dc.date.available2024-07-20T06:35:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192172
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the issue of particles from the perspective of acquiring Czech as a foreign language. The part of speech particle is somewhat neglected, even though it is a language device often found in spoken speech that should be given more attention in linguistic works and the teaching of Czech for foreigners. The aim of this thesis is to find out how and to what extent particles are included in teaching and selected textbooks of Czech for foreigners both in texts and exercises, and based on the result of the research to offer strategies for improving particle learning. The theoretical part of the thesis presents various approaches to particles, their definition and their use in spoken and written discourse. Furthermore, attention is paid to the issue of acquiring Czech particles, while emphasis is placed on the reference description of Czech according to CEFR. The practical part contains an analysis of selected textbooks and a questionnaire survey among students of Czech for foreigners. Key words particles, reference description CEFR, textbooks of Czech for foreigners, questionnaire survey, linguodidactic recommendationsen_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá problematikou partikulí z hlediska akvizice češtiny jako cizího jazyka. Slovní druh partikule je poněkud opomíjen, přestože jde o jazykové prostředky často se vyskytující v mluveném projevu, kterým by ve výuce češtiny pro cizince měla být věnována větší pozornost. Cílem práce je zjistit, jak a do jaké míry jsou partikule zapojovány do výuky a do vybraných učebnic češtiny pro cizince, ať už textů, či případně také cvičení, a na základě výsledku šetření nabídnout strategie pro zlepšení osvojování partikulí cizinci. Teoretická část BP uvádí různé přístupy k partikulím, jejich vymezení v jazykovědných pracích a též jejich užití v mluveném i psaném diskursu. Dále je pozornost věnována problematice akvizice českých partikulí, přičemž důraz je na referenční popis češtiny dle SERR. Praktická část obsahuje analýzu vybraných učebnic a dotazníkové šetření mezi studenty češtiny pro cizince. Klíčová slova partikule, referenční popis SERR, učebnice češtiny pro cizince, dotazníkové šetření, lingvodidaktická doporučenícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectparticles|reference description CEFR|Czech textbooks for foreigners|language acquisition|lingual-didactic recommendationsen_US
dc.subjectpartikule|referenční popis SERR|učebnice češtiny pro cizince|dotazníkové šetření|lingvodidaktická doporučenícs_CZ
dc.titlePartikule z hlediska akvizice češtiny jako cizího jazykacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-12
dc.description.departmentInstitute of Czech and Deaf Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId265086
dc.title.translatedParticles from the perspective of acquiring Czech as a foreign languageen_US
dc.contributor.refereeKopřivová, Marie
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBohemistika pro cizincecs_CZ
thesis.degree.disciplineBohemistics for Foreignersen_US
thesis.degree.programBohemistics for Foreignersen_US
thesis.degree.programBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech and Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.degree-discipline.enBohemistics for Foreignersen_US
uk.degree-program.csBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.degree-program.enBohemistics for Foreignersen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá problematikou partikulí z hlediska akvizice češtiny jako cizího jazyka. Slovní druh partikule je poněkud opomíjen, přestože jde o jazykové prostředky často se vyskytující v mluveném projevu, kterým by ve výuce češtiny pro cizince měla být věnována větší pozornost. Cílem práce je zjistit, jak a do jaké míry jsou partikule zapojovány do výuky a do vybraných učebnic češtiny pro cizince, ať už textů, či případně také cvičení, a na základě výsledku šetření nabídnout strategie pro zlepšení osvojování partikulí cizinci. Teoretická část BP uvádí různé přístupy k partikulím, jejich vymezení v jazykovědných pracích a též jejich užití v mluveném i psaném diskursu. Dále je pozornost věnována problematice akvizice českých partikulí, přičemž důraz je na referenční popis češtiny dle SERR. Praktická část obsahuje analýzu vybraných učebnic a dotazníkové šetření mezi studenty češtiny pro cizince. Klíčová slova partikule, referenční popis SERR, učebnice češtiny pro cizince, dotazníkové šetření, lingvodidaktická doporučenícs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the issue of particles from the perspective of acquiring Czech as a foreign language. The part of speech particle is somewhat neglected, even though it is a language device often found in spoken speech that should be given more attention in linguistic works and the teaching of Czech for foreigners. The aim of this thesis is to find out how and to what extent particles are included in teaching and selected textbooks of Czech for foreigners both in texts and exercises, and based on the result of the research to offer strategies for improving particle learning. The theoretical part of the thesis presents various approaches to particles, their definition and their use in spoken and written discourse. Furthermore, attention is paid to the issue of acquiring Czech particles, while emphasis is placed on the reference description of Czech according to CEFR. The practical part contains an analysis of selected textbooks and a questionnaire survey among students of Czech for foreigners. Key words particles, reference description CEFR, textbooks of Czech for foreigners, questionnaire survey, linguodidactic recommendationsen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV