Leváctví ve školním prostředí: Pohled na motoriku a grafomotoriku
Left-handedness at school environment: a perspective on motor skills and graphomotor skills
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192180Identifikátory
SIS: 266732
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valášková Vincejová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
10. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
levorukost|levorucí žáci|grafomotorika|motorikaKlíčová slova (anglicky)
left-handedness|left-handed pupils|graphomotor skills|motor skills(česky): Bakalářská práce se zabývá problematikou leváctví ve školním prostředí z pohledu motoriky a grafomotoriky. Je rozdělena na teoretickou část, jejímž cílem je představit pojem lateralita, druhy a různé formy laterality a popsat spojení laterality s dědičností. Zaměřuje se na diagnostické metody zjišťování laterality a popisuje leváctví z pohledu historie a současnosti. Dále se soustředí na metodiku psaní levou rukou, pomůckami pro leváky a pohybovou stránkou u levostranně zaměřených žáků. Zkoumá také pomůcky pro leváky a zabývá se různými problémy ale i výhodami, které přináší levorukost ve sportu. Cílem výzkumné části je ověřit, jaké pomůcky dnes leváci ve vyučování používají. Pomocí kvalitativního výzkumu zjišťuje, jak pedagogové pracují s levorukými žáky ve svých třídách. Popisuje problémy a konkrétní situace, se kterými se levorucí žáci setkávají jak ve výuce, tak v tělesné výchově. Dále se zaměřuje na to, jestli výuka levorukých žáků v oblasti sportu způsobuje učitelům problémy.
(in English): The bachelor thesis deals with the issue of left-handedness in school environment from the perspective of motor skills and graphomotor skills. It is divided into a theoretical part, aiming to introduce the term laterality, its types, various forms, and describe the connection of laterality with heredity. It focuses on diagnostic methods for determining laterality and describes left-handedness from a historical and modern perspective. It further concentrates on the methodology of left-handed writing, tools for left-handers, and the motor aspect among left-handed pupils. It also explores tools for left-handed individuals and deals with various issues as well as advantages that left-handedness brings into sports. The research part aims to verify what tools left-handed individuals use in education today. With the help of qualitative research, it detects how educators work with left-handed pupils in their classes. It describes problems and specific situations encountered by left- handed pupils both in education and physical education. It also focuses on whether teaching left-handed pupils in sports causes problems for teachers.