Přístupy učitelů prvního stupně základní školy k rozvoji socio-emočních dovedností žáků
Approaches of primary school teachers towards the development of pupils socio-emotional skills
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192181Identifiers
Study Information System: 266749
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Skorková, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
10. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učitel|žák|socio-emoční dovednostiKeywords (English)
teacher|pupil|socio-emotional skillsBakalářská práce se zabývá přístupy učitelů prvního stupně základní školy k rozvoji socio-emočních dovedností žáků. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické. V teoretické části je představen pojem socio-emoční dovednosti, který je následně rozpracován z hlediska klíčových složek, významu a metod, které umožňují jejich rozvoj. Text se dále zabývá způsoby zařazení rozvoje socio-emočních dovedností do školního prostředí. Empirický výzkum je realizován kvalitativně formou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy. Cílem je zjistit, jak učitelé během svého pedagogického působení rozvíjí socio-emoční dovednosti žáků. Dále prozkoumat, jak učitelé rozumí socio- emočním dovednostem, jakými metodami je rozvíjí a zdali jsou k rozvoji těchto dovedností u žáků podporováni školou.
The bachelor's thesis deals with the approaches of primary school teachers towards the development of pupils' socio-emotional skills. The thesis is divided into two main parts, theoretical and practical. In the theoretical part, the concept of socio-emotional skills is explained, which is thereafter elaborated in the terms of key components, meaning and methods that enable their development. The text then deals with methods of including the development of social- emotional skills in the school environment. Empirical research is provided qualitatively in the form of semi-structured interviews with primary school teachers. The goal is to find out how teachers develop pupils' socio- emotional skills during their teaching activities. Furthermore, to investigate how teachers understand socio-emotional skills, what methods they use to develop them and whether they are supported by the school to amplify these skills in pupils.