Zobrazit minimální záznam

Communication in Children with an Cochlear Implant: A Case Study
dc.contributor.advisorHomolková, Kamila
dc.creatorBoušková, Adéla
dc.date.accessioned2024-11-29T17:16:46Z
dc.date.available2024-11-29T17:16:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192185
dc.description.abstractBakalářská práce si klade za cíl popsat komunikaci dvou dětí ve věku 5 a 6 let, které byly implantovány kochleárním implantátem před dovršením 3 let. Podle preference typu komunikace u dětí byla realizována analýza zaměřená na verbální produkci a porozumění mluvené řeči. Pro realizaci výzkumu byla uskutečněna setkání, během nichž proběhlo plnění aktivit zaměřených na jazykové roviny a porozumění. Setkání byla nahrávána, částečně přepisována a později podrobně analyzována. Dílčím cílem práce bylo zjistit, ve které jazykové rovině se budou tyto děti implantované kochleárním implantátem potýkat s největšími problémy, což se prokázalo jako rovina foneticko-fonologická (přesněji fonetická - výslovnost). V souvislosti s tím bylo zjištěno, že největší problém při výslovnosti mají děti v hláskách měkkých, konkrétně "c", "č", "ř", "ž" a obojetných, konkrétně "s" a "z". V neposlední řadě bylo zjištěno, že dítě, které bylo implantováno v nižším věku, vykazovalo signifikantně lepší výsledky v řečové produkci a porozumění než dítě, které bylo implantováno později. Klíčová slova: komunikace, předškolní věk, kochleární implantát, produkce mluvené řeči, jazykové rovinycs_CZ
dc.description.abstractThe aim of the bachelor thesis is to describe the communication of two children aged 5 and 6 who were implanted with cochlear implants before the age of 3. According to the children's preference for the type of communication, an analysis was carried out focusing on the production and comprehension of spoken language. For the implementation of the research, meetings were conducted in which activities focused on language levels and comprehension were performed. The meetings were recorded and later analysed in detail. A sub-objective of the analysis was to determine in which linguistic level these cochlear implanted children would face the greatest problems, which proved to be the phonetic-phonological level (more precisely, phonetic-pronunciation). In relation to this, it was found that children have the biggest problem in pronunciation in soft syllables, i.e. "c", "č", "ř", "ž" and in double syllables, i.e. "s" and "z". Finally, it was found that a child who was implanted at a younger age showed significantly better results in speech production and comprehension than a child who was implanted later. Key words: communication, preschool age, cochlear implant, speech production, linguistic levelsen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcochleat implant|communication|pre-school age|speech production|linguistic levelsen_US
dc.subjectkochleární implantát|komunikace|předškolní věk|produkce mluvnené řeči|jazykové rovinycs_CZ
dc.titleKomunikace dětí s kochleárním implantátem: případová studiecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-10
dc.description.departmentInstitute of Czech and Deaf Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId265089
dc.title.translatedCommunication in Children with an Cochlear Implant: A Case Studyen_US
dc.contributor.refereeHudáková, Andrea
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDeaf Studiesen_US
thesis.degree.disciplineJazyky a komunikace neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.programDeaf Studiesen_US
thesis.degree.programJazyky a komunikace neslyšícíchcs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech and Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csJazyky a komunikace neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-discipline.enDeaf Studiesen_US
uk.degree-program.csJazyky a komunikace neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-program.enDeaf Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce si klade za cíl popsat komunikaci dvou dětí ve věku 5 a 6 let, které byly implantovány kochleárním implantátem před dovršením 3 let. Podle preference typu komunikace u dětí byla realizována analýza zaměřená na verbální produkci a porozumění mluvené řeči. Pro realizaci výzkumu byla uskutečněna setkání, během nichž proběhlo plnění aktivit zaměřených na jazykové roviny a porozumění. Setkání byla nahrávána, částečně přepisována a později podrobně analyzována. Dílčím cílem práce bylo zjistit, ve které jazykové rovině se budou tyto děti implantované kochleárním implantátem potýkat s největšími problémy, což se prokázalo jako rovina foneticko-fonologická (přesněji fonetická - výslovnost). V souvislosti s tím bylo zjištěno, že největší problém při výslovnosti mají děti v hláskách měkkých, konkrétně "c", "č", "ř", "ž" a obojetných, konkrétně "s" a "z". V neposlední řadě bylo zjištěno, že dítě, které bylo implantováno v nižším věku, vykazovalo signifikantně lepší výsledky v řečové produkci a porozumění než dítě, které bylo implantováno později. Klíčová slova: komunikace, předškolní věk, kochleární implantát, produkce mluvené řeči, jazykové rovinycs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the bachelor thesis is to describe the communication of two children aged 5 and 6 who were implanted with cochlear implants before the age of 3. According to the children's preference for the type of communication, an analysis was carried out focusing on the production and comprehension of spoken language. For the implementation of the research, meetings were conducted in which activities focused on language levels and comprehension were performed. The meetings were recorded and later analysed in detail. A sub-objective of the analysis was to determine in which linguistic level these cochlear implanted children would face the greatest problems, which proved to be the phonetic-phonological level (more precisely, phonetic-pronunciation). In relation to this, it was found that children have the biggest problem in pronunciation in soft syllables, i.e. "c", "č", "ř", "ž" and in double syllables, i.e. "s" and "z". Finally, it was found that a child who was implanted at a younger age showed significantly better results in speech production and comprehension than a child who was implanted later. Key words: communication, preschool age, cochlear implant, speech production, linguistic levelsen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV