Příroda a estetické ideály v poezii haiku
Nature and aesthetic ideals in haiku poetry
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192219Identifikátory
SIS: 257782
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sýkora, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Asijská studia: Japanologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
19. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
haiku|haikai|hokku|hosomi|sabi|wabi|šiori|karumi|Bašó|estetický ideál|dominanta|poetika|strukturalismus|josei|fueki rjúkó|zóka zuidžin|bucuga ičinjo|hon'i|ada|nidžiteki šizenKlíčová slova (anglicky)
haiku|haikai|hokku|hosomi|sabi|wabi|shiori|karumi|Basho|aesthetic ideal|dominat|poetics|structuralism|yosei|fueki rjúkó|zóka zuijin|butsuga ichinyo|hon'i|ada|nijiteki shizenPráce pojednává o estetických ideálech (v práci nazývaných jako dominanty) - hosomi, sabi/wabi, šiori a karumi, které zkoumá ve spojení s přírodními motivy. Na základě rozborů jednotlivých básní, které jsou rozděleny podle dominant do kapitol, vyvozuji působení přírodních motivů, které v organickém spojení dávají vzniknout takzvanému podtónu neboli josei, který je pro poezii haiku klíčový. Nashromážděné informace jsou v Závěru shrnuty a srovnány s teorií druhotné přírody od Shiraneho Harua. KLÍČOVÁ SLOVA Haiku, haikai, hokku, hosomi, sabi, wabi, šiori, karumi, Bašó, estetický ideál, dominanta, poetika, strukturalismus, josei, fueki rjúkó, zóka zuidžin, bucuga ičinjo, hon'i, ada, nidžiteki šizen,
This thesis is focused on aesthetical ideals (reffered to as dominants in the text) - hosomi, sabi/wabi, shiori, and karumi, and their connection with natural motifs. Based on commentaries on each poem, which are sorted into four chapters according to dominats, I conclude an effect of natural motifs, which create so called overtones, or yosei, which are crucial for haiku poetry. Collected data are summed up in the Conclusion and compared to secondary nature theory of Shirane Haruo. KEY WORDS Haiku, haikai, hokku, hosomi, sabi, wabi, shiori, karumi, Basho, aesthetic ideal, dominat, poetics, structuralism, yosei, fueki rjúkó, zóka zuijin, butsuga ichinyo, hon'i, ada, nijiteki shizen